The return of the 4 door sportscar – Nissan Maxima
8 april 2015Door het succes van de Nissan Maxima op de Amerikaanse markt zou je bijna vergeten dat de Maxima het in Europa ook niet onaardig heeft gedaan. Hoewel de verkoopaantallen in het niet vallen bij die uit de U. S. of A., zijn er meer Maxima’s verkocht dan je wellicht verwacht. Begin jaren ’90, toen de eerste generaties van de Maxima (QX) bij de Nederlandse Nissan-dealer stonden, beleefde Nissan zijn hoogtijdagen. Daar liftte de Maxima vrolijk op mee. In totaal werden er in Nederland bijna 4.000 Maxima’s aan de man gebracht.
Opvallend is dat in het introductiejaar 1989 meer dan 350 exemplaren werden verkocht, en in de daaropvolgende drie jaar geen enkel exemplaar. De introductie van de tweede generatie, de A32, volgde in 1994. Nissan Nederland bracht 35 exemplaren aan de man, een aantal dat verbleekte bij de bijna 1550 die het jaar daarop verkocht werden. in 2004 stopte de levering van de Maxima QX.
Hoe anders liep het in de Verenigde Staten, sinds de verkoopstart in 1988 is de Maxima daar een vaste waarde in Nissan’s modellengamma. Inmiddels loopt daar de A35 ook alweer vijf jaar mee, en de opvolger is nu officieel geïntroduceerd. We zagen ‘m stiekem al voorbijkomen in de Superbowl commercial, maar nu hebben we alle ins- en outs. Laten we beginnen met de plaatjes, want die zijn het leukst:
Een belangrijke reden voor de vlammende verkoopstart in Amerika was het marketingbudget en de bevlogen marketing- en sales afdelingen van Nissan of America. De Maxima kreeg het predikaat ‘4 Door Sports Car’ letterlijk opgeplakt. En daarmee werd de Maxima geenszins tekort gedaan. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Maxima sindsdien verworden is tot een betrouwbare gezinsmobiel, maar met de jongste Maxima wil Nissan de oude glorie van de 4 Door Sports Car in ere herstellen. In de koplampen en in de achterlichten is staat subtiel 4SDC geschreven.
De fijne VQ35 is opgevoerd tot 300 horsepower, in paardekrachten komt dat neer op iets meer dan 304 pk. Met dat vermogen zal de Maxima zeker goed van zijn plek komen, vooral ook omdat hij bijna 40 kilo lichter is geworden dan het huidige model.
Helaas komt de Maxima niet naar Europa, en dat is gezien de motorisering ook niet onlogisch. Hoe zalig de VQ35 ook is, de verbruikscijfers en uitstoot vormen een hoofdpijndossier voor de Europese importeurs. Maaar…… de reacties in de diverse media zijn behoorlijk lovend, en hopelijk zet dat deze en gene bij Nissan Europe aan het denken. Een viercilinder powerhybride onder de motorkap, handgeschakelde zesbak erbij en je hebt een interessante propositie voor de Europese / Nederlandse autoliefhebber. Wie helpt Carnold hopen?
[…] aanwezig, de glooiingen in de flanken en de vorm van de achterlichten doen erg sterk denken aan de Maxima, die we hier in Europa helaas niet krijgen. Leuk detail is de vorm van de brandende achterlichten: […]