
Test Toyota ProAce Electric 75kWh
18 augustus 2025De praktijk ziet er voor een elektrische bedrijfswagen heel anders uit dan een elektrische personenauto, kalm aan doen is er niet bij: er moet gewerkt worden. Dat betekent dat er goederen en personen vervoerd moeten worden, rijden met een lege of halfvolle bus levert niets op. Van EV’s weten we dat de actieradius drastisch inzakt zodra er een aanhanger getrokken wordt, of wanneer er tientallen / honderden kilo’s versjouwd moeten worden. Aan die realiteit ontsnappen elektrische bedrijfsauto’s ook niet, al lijken elektrische vrachtwagens het een stuk beter te doen dan de kleinere bedrijfsauto’s. In het geval van de ProAce Electric begon de test met een kleine tegenvaller. De eerste rit van Brabant naar Fryslân betekende 200 kilometer met forse tegenwind. Bij de start stond er een keurige 350 kilometer rijbereik in de verbruiksmeter, na het inschakelen van de airconditioning werd dat 338 kilometer. Echter, na een rit van 200 kilometer resteerde een range van 48 kilometer. Dat viel tegen, maar gedurende de testweek herstelde de ProAce zich goed: bij de vele ritten over provinciale- en binnenwegen lag het elektriciteitsverbruik tussen de 20 en 25 kWh per 100 kilometer. Daarmee blijkt de range in de praktijk, met gebruik van de climate control, uit te komen op ruim 330 kilometer.
Puik zitcomfort
Rijden in de ProAce is een genoegen, dankzij de hoge(re) zitpositie heb je een mooi overzicht op de weg en de stoelen zijn comfortabeler dan verwacht. Je merkt dat het onderstel afgestemd is om een zekere hoeveelheid gewicht te vervoeren, zeker wanneer je als bestuurder alleen in de auto zit merk je dat de vering en demping stevig zijn. Maar met een mannetje of vier aan boord blijkt de ProAce een puike en comfortabele family hauler. Het zitcomfort achterin is goed, de achterbank is een volwaardige zitruimte voor drie personen omdat de rugleuning een aangename helling heeft. Bij andere merken is die soms te rechtop geplaatst omwille van de laadruimte en het tussenschot.
Gematigde acceleratie – Dat wil je in een bedrijfsauto
Met de update kreeg de ProAce Electric niet alleen een verbeterd accupakket en een ander front, ook de afstemming van de aandrijflijn werd aangepast. Hij kan nu meer en efficiënter regenereren waardoor je prettiger kunt afremmen op de motor, de bus heeft drie standen voor regeneratief afremmen, dit kun je instellen met de flippers achter het stuur. En die drie standen zijn precies goed uitgekiend, ze variëren van licht afremmen op de motor tot een volwaardig one pedal driving met het gaspedaal. De reactie op het gaspedaal bij het accelereren is eveneens ook mooi gebalanceerd. De techneuten van Toyota hebben zich niet laten verleiden om de ProAce tot een fel optrekkende bus te maken, hij trekt vlot op, maar niet overdreven snel. En dat moet je ook niet willen als je een laadruimte vol dozen / goederen hebt. In der Ruhe liegt die Kraft. Bovendien spaart een gematigde acceleratie de banden. Hoewel de bus drie rijmodi heeft, waaronder een Power modus, is de acceleratie nooit overweldigend.
Cityhopper in optima forma
Zoals gezegd is de topsnelheid begrensd op 130 kilometer per uur, dat is gedaan om een overmatig elektriciteitsverbruik tegen te gaan. De ProAce ziet er behoorlijk gestroomlijnd uit, maar hij ontkomt niet aan het feit dat hij een behoorlijk frontaal oppervlak heeft. En dat heeft zijn uitwerking op de stroomlijn, dat is de grootste hindernis voor de elektrische efficiency van elektrische busjes – ongeacht het merk. De forse tegenwind tijdens de eerste rit was dan ook de oorzaak van het matige rijbereik, de rijwind vrat vermogen. Maar goed, als je weet dat je veel snelwegkilometers maakt, dan zal de Toyota bedrijfsautodealer je waarschijnlijk ook liever een diesel-versie verkopen. Maar kom je veel in binnensteden, dan is er anno nu geen ontkomen aan een elektrische bedrijfsauto. En daar doet de ProAce Electric het dan ook het best; lekker stil door stedelijk gebied cruisen en her en der levering afgeven. En rijd je van stad naar stad, mijd dan de snelweg, want juist op binnenwegen is de ProAce Electric op zijn best. Hij rijdt lekker en is dan ook behoorlijk efficiënt. Het is wel zaak om voor de 75 kWh versie te gaan, daarmee kun je op een dag behoorlijk productief zijn, de 50 kWh versie is eigenlijk alleen geschikt voor kleine routes / leveringen in één stad per dag.