
Test Toyota ProAce Electric 75kWh
18 augustus 2025Toen kleine Carnold in zijn jeugd door ’t dorp fietste, stikte het van de bedrijvigheid. Ons 900 zielen tellende dorp had een bakker, slager, supermarkt, bruin- en witgoed winkel, een installateur, een garage, een bouwbedrijf en nog een boel kleinere winkels. Een enorme variëteit aan bedrijven, maar met een opvallende overeenkomst: zeker de helft had een bedrijfsauto van Toyota. De dorpsgarage had een hele vloot HiAce’s en LiteAce’s in onderhoud. Veertig jaar later is alleen de dorpsgarage nog up and running en zijn de oude ‘busjes’ uit het straatbeeld verdwenen. Toch kun je het geen vergane glorie noemen, want een nieuwe generatie ondernemers heeft de moderne versie van de Toyota-bus ontdekt. Als ik anno 2025 een rondje door ’t dorp loop, dan zie ik her en der een Toyota ProAce aan de laadpaal staan. En die werd kortgeleden geüpdate, hoog tijd om zelf eens te ontdekken wat de ProAce Electric allemaal kan.
Het verschil tussen de LiteAce en HiAce werd al duidelijk door de typenaam, de LiteAce was een kleine HiAce. Tegenwoordig heten alle Toyota bedrijfswagens (a.k.a. ‘busjes’) ProAce. De kleine is de ProAce City, gevolgd door de ProAce zelf en de grootste is de ProAce Max. Duidelijk. Volbloed Toyota’s zijn het niet, ze rollen bij Stellantis in Hordai in Frankrijk en Atessa in Italië van de band. Daar wordt naar wens een Toyota, Peugeot, Fiat, Opel of Citroën badge op de snoet en achterzijde geplakt – technisch zijn ze gelijk. Net zoals zijn Europese broeders is de ProAce leverbaar in een grote variëteit aan uitvoeringen. En uiteraard is ‘ie leverbaar met verschillende motoriseringen, een 1.5 diesel, een 2.0 diesel en in dit geval met een elektromotor. Wat de aandrijflijn van de ProAce Electric betreft is er keuze uit twee versies, twee accuversies welteverstaan: 50 kWh en 75 kWh. Beide accuversies hebben dezelfde elektromotor die 100 kW / 136 pk levert met een maximaal koppel van 260 Newtonmeter. De topsnelheid ligt op een begrensde 130 kilometer per uur – dat is gedaan om het rijbereik zo groot mogelijk te houden. De laadtijd aan een 11kW AC lader (een openbare laadpaal) is zeven uur, de ProAce Electric kan maximaal 100 kW gelijkstroom laden. In dat geval duur het 32 minuten om de 50 kW accu van 10 tot 80% op te laden. Voor de 75 kWh accu is dat 48 minuten.
Lang, kort, dubbel
Zoals elke volwassen bedrijfsauto is ook de ProAce in verschillende bouwvormen leverbaar, Toyota levert ‘m in Lengte 1 (L1) en lengte 2. Dan is er nog keuze uit een enkele of dubbele cabine, of zelfs een leeg chassis waarmee carrosseriebouwers uit de voeten kunnen. Je zou verwachten dat het rijbereik afhankelijk is van de bouwversie, maar dat is niet het geval. De accugrootte is hierin bepalend: 230 kilometer voor de kleine accu, 350 kilometer voor de grote accu. Met de recente update is Toyota er in geslaagd om 20 kilometers meer uit een acculading te persen. De L1 heeft altijd een enkele cabine en daardoor blijft er een laadvolume van 5,3 kubieke meter over. De L2 met enkele cabine heeft maar liefst 6,3 m3 laadvolume. De testauto is een L2 met dubbele cabine, deze versie heeft een 2+3 zitopstelling (een driezits voorbank is niet leverbaar bij de Professional-uitvoering, wel bij de Navigator) waardoor deze plek biedt aan vijf personen en nog vier kubieke meter laadvolume heeft. Het laadvermogen varieert per uitvoering en ligt tussen de 1.000 en 1.275 kilo voor de gesloten versies, tot 1.492 kilo voor het chassis-platform. Het trekgewicht is beperkt, iets dat een bekend ‘euvel’ is van elektrische auto’s. De ProAce Electric mag 750 kilo trekken.