Test Nissan Juke 1.2 DIG-T – Aangenaam anders

Test Nissan Juke 1.2 DIG-T – Aangenaam anders

21 april 2016 Uit Door Arnold

Nissan_Juke_1.2 DIG-T_00De Nissan Qazana was een van de meest opzienbarende conceptcars die in 2009 op de Geneefse Auto Salon te zien was. De tamelijk extreme vormgeving van de Qazana was typerend voor een showmodel, maar het getuigde van weinig realiteitszin. Althans, dat dacht menigeen. Nissan had al een nieuw productiemodel aangekondigd, en de Qazana was daar een voorbode van. Niemand had verwacht dat het uiteindelijke productiemodel zo trouw zou blijven aan de lijnen van de Qazana. Nissan verraste vriend en vijand in 2010 met de introductie van de Juke. Zijn markante uiterlijk staat de verkopen niet in de weg en spreekt een breed koperspubliek aan. Carnold ging een week op stap in de Niissan Juke 1.2 DIG-T N-Tec om te kijken wat deze bijzondere Nissan allemaal in zijn mars heeft.

Nog altijd succesvol

Bij het ontwerpen van de Juke had Nissan een specifieke doelgroep voor ogen: jonge stellen zonder kinderen die geen dertien-in-een-dozijn auto wilden. Maar als je een Juke ziet rijden, zit er regelmatig een iets ouder persoon achter het stuur. Het blijkt dat ook oudere stellen met kinderen  (die weliswaar het huis uit zijn) zeer gecharmeerd zijn van de Juke. Intussen is de Juke alweer zes jaar in productie, en zijn leeftijd is hem niet aan te zien. In 2014 kreeg de Juke een opfrisbeurt die vooral cosmetisch van aard was. Een belangrijke technische update was er in de vorm van de 1.2 DIG-T die we ook uit andere Nissan modellen kennen. Daardoor blijft de Juke onverminderd populair, de auto verkoopt nog steeds goed. Als ik bij Nissan Nederland de poort uitrijd, rijdt een aantal autotransporters mee het Amsterdamse havengebied uit. Ze zijn afgeladen met Qashqai’s, X-Trails en Jukes. Als ik even snel turf, dan lijkt het er op dat 1/3e van de crossovers een Juke is.

Nissan_Juke_1.2 DIG-T_08N-Connecta: Mooie styling, goede uitrusting

Vorig jaar heb ik kennisgemaakt met de Juke Nismo RS, maar gek genoeg heb ik de ‘gewone’ Juke nog nooit getest, terwijl alles van de Micra tot de GT-R de revue al gepasseerd is. Laten we eerst de feiten en cijfers van de testauto even snel doornemen. Het uitrustingsniveau N-Connecta is nieuw, en is gepositioneerd tussen de Acenta en Tekna. Daarmee is de N-Connecta het op een na hoogste uitrustingsniveau, als we de Nismo RS buiten beschouwing laten. Bij de N-Connecta ligt de nadruk op styling, in het interieur zijn diverse onderdelen in een afwijkende kleur gespoten. Je kunt hierbij kiezen uit rode, witte, gele of zwarte accenten. Voor wie het niet gezien had: bij de testauto is voor rood gekozen. Het rood vind je ook terug in de stiksels van het stuur, de pook, de stoelen en de overkapping van het instrumentarium. De N-Connecta heeft tevens een licht- en regensensor, Nissan Connect navigatie, keyless entry en een achteruitrijdcamera. De rode accenten in het exterieur zijn onderdeel van het N-Connecta Exterior Pack, en zeker het overwegen waard. De rode accenten in de velgen, koplampen en bumpers geven de Juke zo mogelijk nog meer karakter. De testauto heeft ook het optionele Techno Pack (€ 1.200) met Xenon koplampen, Around View Monitor en Safety Shield. De totaalprijs van de testauto is € 26.190.

Nissan_Juke_InterieurInterieur verveelt niet snel

Al bij het instappen maakt de Juke een goede eerste indruk, dat komt vooral door de voorstoelen. Die zijn goed afgestemd op de gemiddelde Nederlander, de stoelen hebben een riante zitting en rugleuning en zijn goed instelbaar. Het stuurwiel is niet in diepte verstelbaar, maar doordat het stuur goed gepositioneerd is ten opzichte van de pedalen, is dat eigenlijk geen gemis. De ruimte voorin de Juke, en dan met name de hoofdruimte, is groot. Nissan heeft erg zijn best gedaan op het interieurdesign, want ook na zes jaar doet het niet verouderd aan. Een leuke vondst is de gecombineerde Climate control en Drive mode selector. Deze maakt gebruik van dezelfde knoppen, maar door een modus te kiezen (verwarming of rijmodus) verspringen de symbooltjes op de knoppen en kun je andere functies bedienen:

Goed gemotoriseerd

De nieuwe 1.2 DIG-T is een absolute aanwinst voor de Juke, met 115 pk en 190 Nm is de 1.178 kilo zware Juke adequaat gemotoriseerd. De trekkracht bij lage toerentallen is riant waardoor de auto lekker vlot van zijn plek komt. Als je goed luistert hoor je bij het opschakelen en gas loslaten de wastegate van de turbo regelmatig afblazen. Of Nissan dit bewust gedaan heeft weet ik niet, maar het past wel bij de Juke. Het is een fijne auto om in te rijden, ook als je geen scheurneus bent, maar wel van een potje sturen houdt, dan is de Juke zeker het overwegen waard. Als je per sé sneller wilt, dan zijn de DIG-T 190 en de Nismo RS er ook nog altijd. Dat zijn bijzonder leuke rijdersauto’s.

Nissan_Juke_DashboardErg prettige onderstelafstemming

Wat ik bijzonder kan waarderen aan de Juke is de onderstelafstemming. Die is stevig, maar niet oncomfortabel. Ondanks de 18 inch velgen met relatief lage bandwang (225/45) is de Juke niet oncomfortabel op drempels en dwarsrichels. Hij slokt ze moeiteloos op en vindt snel weer zijn rust. De banden (Continental) doen een belangrijke duit in het zakje als het om de stuureigenschappen gaat. De Juke stuurt erg prettig en nauwkeurig. Over bochtige binnenwegen rijden is gewoon geweldig leuk in de Juke. Op de snelweg is de Juke ondanks zijn relatief korte wielbasis en grote wielen niet onrustig. Qua rijden is de Juke een echte Nissan, een duidelijk sportieve ondertoon zonder dat het ten koste gaat van het comfort.

Overzichtelijk dankzij Around View Monitor

De Juke is ontworpen als lifestyle-auto, maar dat betekent niet dat hij in praktisch opzicht weinig bruikbaar is. De kofferruimte is voorzien van een dubbele bodem en slikt in totaal 354 liter aan belading. De ruimte op de achterbank wordt vooral beperkt door de aflopende daklijn, voor kinderen is dat uiteraard geen bezwaar. Voor hen is de sterk oplopende raamlijn wel een hindernis. Zelfs in kinderzitjes / zitverhogers is het uitzicht naar buiten niet riant. Bovendien is de deurgreep aan de buitenzijde nagenoeg onbereikbaar voor kinderen. Om die reden zal de Nissan-dealer gezinnen ook graag verwijzen naar een Micra of een Pulsar. Als het om de overzichtelijkheid van de carrosserie gaat, heeft de Juke twee troeven in handen. In de eerste plaats zijn er de riante buitenspiegels die korte metten maken met de dode hoek van de C-stijl. Je kunt de Juke prima achteruit inparkeren op de spiegels. En natuurlijk is er nog de Around View Monitor die een geweldige birds eye view geeft. Bovendien reageren de camera’s op bewegende objecten, en dat is erg prettig op het parkeerterrein bij de buurtsuper, met overstekende kinderen en winkelwagentjes.

Nissan_Juke_1.2 DIG-T_06Helaas kwam er eind aan de testweek met de Juke en moest ‘ie weer retour naar de importeur. Ik had me best nog wel even kunnen vermaken met deze markante Nissan. Als zelfbenoemd Nissan-connaisseur spreekt de Juke mij erg aan, vooral om de rijeigenschappen. Het is een prettig rijdende auto die vooral positieve commentaren losmaakt. Wat je noemt aangenaam anders.

16 artikel(en) « van 16 »