Test Infiniti Q30 1.5d Premium Tech – Een welkome aanvulling
16 juni 2016Eindelijk kon Carnold.nl op stap met de Infiniti Q30 met de ‘kleine’ 1.5 dieselmotor in het vooronder. Een compacte Infiniti, met een echte Europese motor, daar hebben de Europese dealers en Infiniti-fans lang naar uitgekeken. Dat de Q30 sterke Duitse roots heeft, doet niets af aan het echte Infiniti-gevoel, zo ontdekten we tijdens de test van de Q30 2.0t, maar gaat dat ook op de 1.5 diesel? Na een week rijden met de instap-Infiniti overheerst een tevreden gevoel.
Omdat de Q30 met deze motorisering de Europese en Nederlandse markt moet openbreken, zijn de prijs en de uitrusting belangrijke koopargumenten. Laten we daarom beginnen met de belangrijkste prijzen en uitrustingsniveaus voor de 1.5d. De instapprijs voor de 1.5d is € 30.570. Vervolgens kan de Q30 geüpgrade worden naar Premium, deze kost € 32.410 voor de handgeschakelde (zesbak) versie. De zeventraps automaat kost € 1.800 extra. De Premium kan ook geleverd worden met het City Black stylingpakket, die uitvoering is er alleen met handbak en kost € 37.090. Het volgende uitrustingsniveau is de Premium Tech, ook in deze versie is de 1.5d er alleen met handbak en kost € 37.130. Voor de Premium Tech zijn er twee stylingpakketten: de Café Teak (€ 300) en Gallery White (€ 1.100). Tot slot is de Q30 1.5d er nog als Sport, in deze uitvoering (met handbak) kost de auto € 35.620. De testauto is een Premium Tech met Café Teak pakket, hierop is het veiligheidspakket (€ 1.450), metallic lak (€ 800) en het InTouch navigatiesysteem (€ 1.560) gemonteerd. Voordat deze auto de showroom in Amsterdam of Rotterdam verlaat moet een totaalbedrag van € 43.268 afgetikt worden. Maar nu komt het mooie…
Interessante opties voor de Q30 Business-versies
Omdat de 1.5d vooral leaserijders aanspreekt heeft Infiniti een paar mooie en slimme Business-modellen op de prijslijst staan. De Q30 1.5d Business is leverbaar met handbak (€ 32.870) of automaat (€ 34.670). De meerprijs voor de Business Executive is € 2.500. Bijtellingstechnisch is de Q30 Business een interessante optie, maar dan moet je het wel stellen met stalen velgen en stoffen stoelbekleding. Infiniti Nederland biedt voor de Business twee interessante optiepakketten aan: een velgenpakket met 17 inch lichtmetaal en een leerpakket waarbij de stoelen, de armsteun en de deurpanelen met leer bekleed worden. Deze opties kosten €1.395 per stuk, maar Infiniti biedt ze als het Business Pack voor € 1.795. Carnold heeft deze optie met eigen ogen kunnen aanschouwen en het moet gezegd: het leer en het stikwerk zijn onberispelijk. De prachtig geborduurde Infiniti-logo’s op de rugleuning zouden eigenlijk op elke Q30 moeten zitten. Het mooie van dit optiepakket is dat het geen invloed heeft op de bijtelling, de standaard banden blijven behouden, dus de uitstoot en de ROB-kosten blijven gelijk. Indien gewenst kan de klant ook voor een custom made lederen interieur kiezen, dit is leverbaar voor € 1.595.
Zorgvuldig en smaakvol afgewerkt
Pas als ik al een uur onderweg ben in de Q30 realiseer ik me ineens dat ik met de instap-Infiniti onderweg ben. In de Premium Tech Café Teak is er echter niets dat een karig gevoel geeft, zelfs de relatief bescheiden motor niet. In het interieur beleef je een gevoel van weelde, en dat komt vooral door de mooie materialen. In de Café Teak versie zijn de stoelen, de deuren en het dashboard met bruin Nappa-leder bekleed, en zijn de deuren en het dashboard voorzien van mooie houtinleg. De a-stijlen en de hemel zijn bekleed met Alcantara, tezamen zorgt dit voor een rijk en hoogwaardig gevoel. Het interieur geeft – ondanks de Daimler-componenten – echt een Infiniti-gevoel. Toegegeven: een seperate hendel voor de ruitenwisser is wel fijner, en de boordcomputer had wel wat meer Infiniti-spraak mogen leren. Want de cruise control heet in de Q30 nog altijd ‘Tempomat’. The devil is in the detail, maar juist op het gebied van materiaalgebruik en afwerking zit dit uitermate snor in de Q30.
Adequaat gemotoriseerd, fijne versnellingsbak, keurig verbruik
109 pk en 260 Newtonmeter in een Q30 van bijna 1.500 kilo, hoe rijdt dat in de praktijk? Het eerste dat opvalt is de uitstekende geluids- en trillingisolatie. De 1.5d is alleen bij stevig optrekken, en dan vooral boven de 3.000 toeren, enigszins in het interieur hoorbaar. In de praktijk hoef je zelden het toerental boven de 3.000 toeren op te zoeken, want met name in het lage toerengebied (1.750 – 2.500) levert de motor zijn maximale koppel. Voor het Nederlandse verkeer is de Q30 met de 1.5d adequaat gemotoriseerd. De bakverhoudingen passen mooi bij het wagengewicht en het motorvermogen, bovendien schakelt de versnellingsbak erg prettig en laat de koppeling zich goed doseren. De aandrijflijn vergt nauwelijks gewenning, als je de eerste keer wegrijdt met de Q30 heb je met een goede feeling met de bak en de koppeling. De zesde versnelling is een echte overdrive, en pas bruikbaar vanaf 90 kilometer per uur. Al met al laat de aandrijflijn een evenwichtige indruk achter, het belangrijkste pluspunt is het brandstofverbruik: 1:19 is goed te doen. Oh ja, de Q30 1.5d mag ook nog eens 1.200 kilo trekken.
Prettige rij- en reisgenoot
‘Met een mooi koppie alleen kom je er niet’, dat geldt ook voor auto’s. Over het lijnenspel van het uiterlijk waren alle passanten het wel eens: dit is fraaie auto met een luxe uitstraling. De Q30 is een auto die je zeker in real life moet zien om het ontwerp op waarde te schatten. Als je ‘m vanaf een foto beoordeelt, dan vallen de vele lijnen erg op. Als de Q30 voor je neus staat, dan zie je dat de lijnen juist heel mooi spelen met de lichtinval. De Q30 is een flinke auto, en dat merk je dan ook aan de binnenruimte. Je hebt als bestuurder veel ruimte voor je benen, hoofd en schouders. De stoelen in de Q30 zijn goed toegesneden op de gemiddelde Nederlander. Ze bieden een stevige en comfortabele zit. Zeker in de Premium Tech, waarbij de voorstoelen meervoudig elektrisch instelbaar zijn en een fijne stoelverwarming hebben. Dit zijn stoelen waar je het honderden kilometers per dag op uithoudt. Ook op de achterbank zit je prima, de zitting heeft een goede helling en is mooi lang. Wanneer je vaak volwassen passagiers op de achterbank meeneemt, is de Q30 een goede keuze. De instap achterin is overigens beter dan zijn zustermodel van Daimler. Dat geldt ook voor de kofferruimte van 430 liter. Die is ruim genoeg om alle bagage van een gezin te slikken voor een meerdaagse vakantie.
Een prima reisgenoot dus, en niet in de laatste plaats door zijn onderstel. In eerste aanleg voelt het onderstel solide en sportief aan, in bochten helt de Q30 amper en biedt de besturing een prettige hoeveelheid feedback. De testauto werd hier natuurlijk wel iets bij geholpen door de iets grotere 19 inch velgen. Maar desalniettemin biedt de Infiniti Q30 1.5d Premium Tech ook veel comfort. Verkeersdrempels, putten en dwarsrichels worden soepel genomen zonder dat de inzittenden daar veel van merken en horen. Op de snelweg biedt de Premium Tech ook veel comfort: de carrosserie blijft op glooiende trajecten mooi rustig en de rechtuitstabiliteit is top. Windgeruis, motorgeluiden en bandengeluiden zijn goed gedempt. Het is een heerlijke kilometervreter, met een eigenzinnig uiterlijk, een prachtig interieur en prima praktische eigenschappen. De bijtellende zakelijk rijder moet zeker zijn licht eens opsteken bij de Infiniti-dealer. De Infiniti Q30 1.5d is een zeer welkome aanvulling in dit marktsegment, voor zowel mensen die met het hart als met het verstand hun auto kiezen.
[…] in de Tochigi plant. Sinds 1989 worden daar alle Infiniti’s gebouwd, met uitzondering van de Q(X) 30 die in Sunderland gebouwd wordt. Vandaag heeft Infiniti de vanafprijs van de Q60 bekendgemaakt: […]
[…] als de 1.5d en de 2.0t is de Q30 met 1.6t een fijne auto om kilometers in te maken. Het rijgedrag en comfort op […]