Suzuki Swift – alle details
21 maart 2024De Suzuki Swift is al decennialang een begrip in autoland, maar hoeveel modelgeneraties hebben we al die tijd gehad? In het persbericht van Suzuki Nederland wordt de nieuwe Swift aangekondigd als de vierde generatie, maar hier bij Carnold komen we uit op de vijfde modelgeneratie, of zelfs de zesde als we de SA 310 meetellen die in Nederland een jaar na zijn introductie als ‘Swift’ werd verkocht. Dat is de originele Giant Suzuki.
Hoe het ook zij, de Swift gaat lang mee, en het huidige model wordt in mei afgelost door de spiksplinternieuwe Swift. De importeur heeft alle ins- en outs bekendgemaakt van de nieuweling. Voordat we in de technische details duiken doen we eerst even een rondje rond de auto. Het is duidelijk dat de Swift behoorlijk zichzelf gebleven is, als je ‘m naast de vorige drie modelgeneraties zet, is de verwantschap klip en klaar. De koplampen, het profiel, de daklijn en de achterlichten, het ontwerp is evolutionair. Maar toch is de stap tussen de nieuwe en de vorige generatie groter dan tussen alle voorgaande modelseries. Om te beginnen is er de clamshell motorkap, die is uniek voor de nieuwe Swift. Ook de achterlichten zijn wezenlijk anders gepositioneerd, maar de bolling in het kofferdeksel en de plaatsing van de kentekenplaat maken het onmiskenbaar tot een Swift. En de kenmerkende zwarte A-stijlen zijn uiteraard weer van de partij. Het oogt vertrouwd, maar het is ook weer anders. Veel Japanser dan zijn voorgangers, waarbij de functie leidend is voor de vorm.
De Swift wordt eerst leverbaar in negen lakkleuren, hiervan zijn zes nieuw. Frontier Blue Pearl Metallic, Cool Yellow Metallic en Caravan Ivory Pearl Metallic zijn de nieuwe single-tone lakkleuren. De two tone lakcombinaties worden gecombineerd met een Black Pearl of Mineral Gray Metallic dakkleur. Er zijn ook twee speciale drielaags-lakken, voor een heel chique uitstraling: Burning Red Pearl Metallic en Frontier Blue Pearl Metallic.
Nieuwe motor: Z12E
De bekende K12D gaat met pensioen, deze viercilinder motor wordt opgevolgd door de Z12E. Dit is een driecilinder motor met een boring x slag van 74 x 93 millimeter. Dat kun je met recht een ondervierkante motor noemen die een laagtoeriger karakter heeft dan zijn voorganger, althans in theorie. Als je kijkt naar het vermogen en koppel, dan blijkt dat niet helemaal te kloppen. Het vermogen van 61 kW (83 pk) wordt geleverd bij 5.700 toeren, dit was 61 kW bij 6.000 toeren. Het koppel van de Z12E ligt op 112 Nm bij 4.500 toeren, dat was 107 Nm bij 2.800 toeren. Dat is wel een opvallend verschil. Uiteraard is de nieuwe Swift een mild-Hybride, het bekende SHVS systeem (gebaseerd op een starter-generator) levert 2,3 kW en 50 Nm. IN de Swift gebruikt Suzuki een nieuwe Lithium-ion accu. Een hogere compressieverhouding (13,9:1 – dat was 13:1) zorgt voor een hogere efficiency. Suzuki heeft een nieuwe driewegkatalysator ontwikkeld die poreuzer is en die onverbrande benzinedeeltjes volledig verwerkt.
Transmissies
De Swift wordt standaard geleverd met een vijftraps handgeschakelde versnellingsbak. De versnellingsverhoudingen zijn aangepast op de nieuwe motor, en Suzuki heeft de synchromesh verbeterd zodat de versnellingsbak lichter en sneller schakelt. Dat is opvallend, wat de huidige Swift had al een ontzettend fijn schakelende versnellingsbak, de nieuwe handbak moet daarmee – in theorie – een van de fijnst schakelende transmissies zijn. Voor de versies met automatische transmissie heeft Suzuki de koppelomvormer verfijnd en afgestemd op de karakteristiek van de nieuwe motor.
Nieuw ophanging en AllGrip
Ten opzichte van het uitgaande model heeft Suzuki een dikkere stabilisatorstang toegepast op de vooras, op de achteras zijn de wijzigingen minder groot, maar de veerweg is wel langer. De draaipunten van de stabilisatorstangen zijn nu uitgerust met Teflon schalen waardoor de stangen soepeler draaien. Met name bij snelle oscillaties biedt dit voordelen. Ook zijn de homokineten groter gedimensioneerd, volgens Suzuki verhoogt dit de aandrijfefficiëncy. Uiteraard kan de nieuwe Swift ook geleverd worden met AllGrip, het automatische vierwielaandrijfsysteem. In de basis is dit een voorwielaangedreven systeem waarbij de achterwielen via een vloeistofkoppeling bijgeschakeld kunnen worden.
Interieur – Nieuw infotainment
Het interieur was altijd al een sterk punt van de Swift, en ook in de nieuweling is het dashboard op de bestuurder gecentreerd. Suzuki blijft trouw aan een traditioneel instrumentarium met fysieke meters – waarvoor grote lof! Het infotainmentsysteem heeft een groter scherm (9 in plaats van 7 inch), biedt draadloos Android Auto en CarPlay en de mogelijkheid voor Suzuki-Connect.
De prijzen van de nieuwe Suzuki Swift starten bij € 21.695 voor de Comfort. De Select is er vanaf € 23.785, gevolgd door de Style vanaf € 25.345. Op alle nieuwe Suzuki’s geldt een garantietermijn van zes jaar. Vanaf het uitrustingsniveau Select is de Swift leverbaar met CVT of AllGrip. Vanaf mei staat de nieuwe Swift bij de Nederlandse dealers.