Rust roest

7 maart 2013 Uit Door Arnold

As we speak zijn de temperaturen alweer dalende, maar door de drie mooie voorjaarsdagen is de aandrang om lekker te gaan toeren met de Sunny stevig aangewakkerd. Deze week heb ik mijn to-do-lijst opgesteld en ben ik even bij het wagentje gaan kijken. Toen bleek dat ik een puntje over het hoofd had gezien…De eigenaar van de stalling waakt goed over de auto’s die er overnachten. Elke accu gaat regelmatig aan de lader om ‘m in conditie te houden, zo ook die van de Sunny. Maar daar was met de beste wil van de wereld geen fut meer in te krijgen. “Hij is overleden”, sprak de meneer van de stalling. Dus heb ik een nieuwe accu op mijn werklijst gezet.

Een mooi stukje techniek, maar het moet niet stilstaan, zo blijkt.

Wat staat er nog meer op het programma? Wel, om te beginnen heb ik de grotere velgen en de verlagingset geschrapt. De originele velgen maken de Sunny juist zo leuk, en voor het setje velgen dat ik nog heb liggen is wel een koper te vinden. Bovendien zijn kleinere bandjes (iets) goedkoper in de aanschaf, en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik bij mijn eerste Sunny ook nooit naar een andere velg- of bandenmaat heb verlangd.
Een ander belangrijk punt zijn de vriesdoppen, die lekken een klein beetje koelvloeistof. En uitgerekend de vriesdop die pal achter het uitlaatspruitstuk zit is er het ergst aan toe. Mooi klusje voor de garage, ik heb namelijk geen zin om urenlang op straat te staan hannesen met een groot risico op gebruiken bouten. Als de vriesdoppen vernieuwd zijn, wordt ook het koelsysteem gespoeld. En uiteraard laat ik dan ook nieuwe bandjes monteren. Mocht iemand nog goede tips hebben voor een merk of type band, dan hoor ik het graag!

De cosmetische aanpassingen, zoals het aanpakken van de rotte plekjes in de dorpels en de gaatjes in de wielkastranden doe ik zodra de temperaturen boven de 15 graden uitkomen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven, dat sleutelen op straat 😉