Rijtest Toyota GR Supra GT4 Edition

Rijtest Toyota GR Supra GT4 Edition

10 oktober 2024 Uit Door Arnold

Vanaf 3.000 toeren verandert de intonatie van de drieliter zes-in-lijn, hij lijkt te vragen of je rustig wilt blijven cruisen, of dat je klaar bent voor serieuze snelheden. Je hebt tot 3.500 toeren bedenktijd, daarboven loopt de turbodruk en het vermogen razendsnel op. Schakel je dan niet op, dan wordt de voorwaartse drang van de GR Supra heel groot en moet je ook beslist niet lichtzinnig met deze auto omspringen. Vanaf 4.500 toeren komt de kracht, letterlijk en figuurlijk, bovendrijven. De rode lijn op de toerenteller begint bij 6.500 toeren en die komt in binnen een seconde in zicht. Schakel je op, dan blijft de motor in het toerengebied waar alle 340 pk’s paraat zijn. Deze exercitie in de tweede en derde versnelling brengt je riant boven de snelheidslimiet voor snelwegen. De goedmoedige zescilinder blijkt een venijnige sprinter dankzij de korte verzetten en eindreductie. Driehonderd en veertig pk lijken anno 2024 niet bijster veel, maar gekoppeld aan de juiste transmissie en ondergebracht in een relatief korte en lichte auto (1.577 kilo) resulteert dit in een explosief pretpakket.

High-tech en ook heel analoog

Zoals gezegd heeft Toyota geen technische aanpassingen gedaan aan deze speciale uitvoering en daar hoeven petrolheads niet rouwig om te zijn. De besturing en het onderstel zijn meer dan adequaat toegerust op het prestatiepotentieel van de aandrijflijn. Het prettige van de GR Supra is dat hij – ondanks de vele elektronica – heel mechanisch en analoog aanvoelt. Zeker als de snelheden oplopen is de besturing en het onderstel uiterst communicatief, je bent als bestuurder het ‘brein’ van de auto. Zelfs binnen de beperkingen van het ESP en de tractiecontrole houd je het gevoel dat alle verantwoordelijkheid bij jou als bestuurder ligt.

1.500 toeren bedenktijd

De grote kracht van de Toyota GR Supra is dat de auto een heel gebalanceerd geheel is, het gehele samenspel van motor-transmissie-besturing-onderstel is nagenoeg perfect. Zoals gezegd heeft de GR Supra een dubbel karakter als goedmoedige cruiser en fijnbesnaard snelheidsinstrument, de kracht hierin is dat de auto geen zwart / wit karakter heeft. De transitie tussen deze beide speelt zich af tussen de 3.000 en 4.500 toeren, waarbij je ‘bedenktijd’ hebt over je rijstijl. Hieruit valt ook af te leiden dat de motor een centrale rol speelt in het karakter van de auto, en dat is tegenwoordig ook een uitzondering. De B58 is een pareltje en een waardige opvolger van de 2JZ, een van de fijnste motoren ooit gebouwd.

De Toyota GR Supra GT4 100th Edition Tribute: 1/100 is een zeer begerenswaardige sportwagen, maar hij is beperkt leverbaar. Ook mist deze uitvoering zaken zoals stoelverwarming en een head-up display. Stel je die zaken op prijs, dan ben je aangewezen op de standaard GR Supra. In de testweek toonde de GR Supra ook een heerlijke auto voor langere afstanden, als de LC 500(h) prijstechnisch buiten bereik ligt en je bent op zoek naar een Grand Tourer, dan is de GR Supra 3.0 een prima alternatief. Stel je echter prijs op een adaptieve cruise control – iets dat prima past in een GT – dan ben je toch aangewezen op een uitvoering met de achttraps ZF automaat. Heeft onverdund rijplezier je voorkeur, dan kun je niet om de handgeschakelde versie heen. Hoe het ook zij, de Supra leeft en is de meest levendige Toyota van dit moment. Dankzij een bisschen Bayern op alle juiste onderdelen.

Pagina's: 1 2 3