Rijtest Subaru Solterra
18 juli 2023 Uit Door ArnoldRuim interieur, weinig bergruimte
Waar de meerwaarde van de Solterra ligt is nu duidelijk, maar hoe zit het met de rest van de auto? Los van de uitrustingsverschillen zijn er heel kleine uiterlijke wijzigingen ten opzichte van het zustermodel. Het front en de koplampen zijn iets anders waardoor de Solterra in de pas loopt met de overige Subaru-modellen. Het interieur en de rest van het exterieur verschilt niet met de Toyota. Door de lange wielbasis en grote spoorbreedte is het interieur in principe ontzettend ruim. “In principe” want de interieurontwerpers hebben een fikse middenconsole tussen de voorstoelen gecreëerd, en dat beperkt de interieurruimte in behoorlijke mate. De beweegruimte voor de gasvoet wordt hierdoor beperkt en bovendien heeft de Solterra niet veel bergruimte. Er is een vak onder de ‘zwevende’ console, maar de ruimte daarin is beperkt. Bovendien is deze aflegruimte lastig met de hand te bereiken. In de console is een klein opbergvakje, maar het is kiezen of je daar nu je portemonnee, telefoon of zonnebril in legt. Want afzonderlijke bergruimte voor deze drie is er niet. Bovendien is er geen dashboardkastje, een opvallende keuze voor een EV.
De ergonomie en gebruiksvriendelijkheid is voorbeeldig, de Solterra vergt geen bijzondere aandacht. Nagenoeg alle knoppen zijn fysiek en de beeldschermen laten zich makkelijk aflezen. Het bijzondere instrumentenpaneel houdt (letterlijk) het midden tussen een conventioneel instrumentarium en een Head-up display. Het beeldscherm is helaas niet door Subaru ontwikkeld, de grote hoeveelheid kleine icoontjes is typisch Toyota – het is soms even zoeken naar de gewenste informatie. Subaru doet dit beter.
De standaarduitvoering wordt geleverd met stoffen bekleding, deze bekleding wordt ook op het dashboard gebruikt. Het is weliswaar allemaal zwart en grijs, maar toch geeft het een huiselijke sfeer. Wat bijzonder goed is, is de overzichtelijkheid van de carrosserie. De voorruit eindigt heel laag en de zijruiten zijn hoog. Je hebt de (uitmuntende) around view monitor niet nodig voor een goed overzicht. Bovendien heeft de Solterra aangenaam grote buitenspiegels. Top! De leefruimte voor de passagiers achterin is zeer riant, het enige nadeel is de helling van de achterbankzitting, iets meer ondersteuning voor de bovenbenen is zeer welkom. Dat zou het reiscomfort achterin nog aangenamer maken.
Veel zuiniger dan opgegeven
Over de techniek heb ik het nog niet gehad, daarom tot slot nog een beschouwing van de accutechniek en aandrijflijn. De bZ4x wordt hoofdzakelijk als voorwielaandrijver geleverd, met 150 kW motorvermogen en een accu van 71,4 kWh. Naar goed Toyota-gebruik heeft deze accu een grote technische reserve. Dat verklaart waarom het opgegeven rijbereik van 460 kilometer niet opzienbarend is – maar in de praktijk haal je dat makkelijk. Na elke laadsessie gaf de Solterra een rijbereik van meer dan 450 kilometer op. Op onderstaande foto is dat iets minder, maar de 100% state-of-charge was hier na 15 kilometer rijden. Als je naar de specificaties en laadsnelheden kijkt, dan zet de Solterra geen nieuwe standaarden of records. Maar feit is wel dat het energieverbruik in de praktijk zeer gunstig is: 12,8 kWh is heel zuinig, zeker gezien het formaat en vermogen van de Solterra. Wat bijzonder is, is dat de vierwielaangedreven Solterra met 160 kW slechts 10 kW meer vermogen heeft dat zijn voorwielaangedreven zustermodel. Subaru heeft er voor gekozen om dit vermogen te verdelen in twee keer 80 kW. Daardoor hebben de beide assen evenveel vermogen, een bijzonderheid in EV-land. Bovendien maakt deze verdeling het makkelijker om de tractie te corrigeren en kan het systeem sneller reageren. De EV-AWD is gebouwd voor veiligheid en niet zozeer voor prestaties. En dat is een lovenswaardige keuze in tijden waar autobouwers hun EV’s inrichten op prestaties. De Solterra is een gezinsauto, per slot van rekening.
Waarom een Solterra kiezen?
En hoe rijdt ‘ie? Stil, smooth en comfortabel. De Standaardversie wordt uitgerust met 18 velgen en Bridgestone Alenza banden in de maat 235 / 60. Niet te breed en lekker hoge bandwangen. Dat zorgt ervoor dat het rij- en veercomfort hoog zijn. Sterker nog, het rijgedrag en comfort zijn de sterke punten waarmee de Solterra zich onderscheid van de concerrenten. Bovendien is hij flink energiezuinig. Waarom zou je de Solterra kiezen? Om dezelfde reden dat je een XV, Forester of Outback kiest. Omdat het een Subaru is en omdat hij je onder alle rijomstandigheden veilig thuisbrengt. De meerwaarde van vierwielaandrijving is overduidelijk. Zelfs in Subaru’s eerste EV.
Pagina's: 1 2