Rijtest Subaru Forester e-Boxer

Rijtest Subaru Forester e-Boxer

16 december 2025 Uit Door Arnold

Tussenstap naar terugkeer fysieke knoppen

Mijn grootste kritiek heeft betrekking op het grote infotainmentscherm, er zitten net teveel functies in dit touchscreen verstopt, zoals de knoppen voor de klimaatregeling en de rijassistenten. Gelukkig is er wel een snelkoppeling om vlot bij de gewenste functie te komen, maar fysieke knoppen voor deze functies zijn beter. Subaru weet dit intussen ook, en daarom krijgen de nieuwste Subaru’s gewoon weer knoppen voor de verwarming en rijhulpsystemen. Ook de bediening van X-Mode, het geavanceerde aandrijfsysteem, zitten in het touchscreen. Je kunt ze gelukkig in een widget bovenin het scherm zetten waardoor je altijd snel de rijmodus kunt aanpassen, maar een controller voor X-Mode, zoals in het vorige model, werkte veel beter.

Lineartronic doet goed werk

Tijd om te gaan rijden, en hierbij valt het snel op dat de nieuwe Forester aanzienlijk soepeler geveerd is dan zijn voorganger, en hij is (nog) stiller geworden. De vorige Forester was beslist geen herrieschopper, maar zeker de motorgeluiden zijn in de nieuweling beter gedempt. Door de puike natuurlijke balans van de boxermotor voel je ook nauwelijks vibraties. De 2.0 e-Boxer gaat graag de toeren in, zonder daarbij schreeuwerig te worden.

De belangrijkste vraag van deze test is hoe een motor van 136 pk in een auto van 1.717 kilo uitpakt. Het eerlijke antwoord is dat het niet tegenvalt. Snel is ‘ie niet, maar langzaam evenmin. Voor mensen met een kalme rijstijl is de Forester in zijn huidige vorm adequaat gemotoriseerd. Hierbij doet de Lineartronic automaat een belangrijke duit in het zakje: hij varieert het toerental snel waardoor de Forester behoorlijk vlot accelereert tot 120 km/u. In het snelheidsbereik boven de 130 km/u kun je stellen dat de Forester wel wat meer vermogen kan gebruiken, want daar moet de aandrijflijn stevig aan de bak. Bij een combinatie van helling en tegenwind zie je het toerental dan constant fluctueren, maar bij snelheden tot 130 km/u is het toerental behoorlijk constant. Ook het verbruik valt met 7,5 liter per 100 kilometer niet tegen – dat is ruim 1 op 13. Als je eenmaal aan de auto gewend bent, kun je de 7 liter per 100 kilometer wel halen.

Vertrouwenwekkende aandrijving

Met een trekgewicht van 1.870 kilo mag je ook nog een flinke caravan meenemen, Subaru’s geavanceerde aanhangerhulp zorgt ervoor dat je de combinatie in extreme gevallen nog stabiel kunt houden. Voor het echte aanhangerwerk zouden we beter af zijn met de 2.5 boxer die 2.500 kilo mag trekken, maar die gaat helaas aan onze neus voorbij. Wat na een week rijden in de nieuwe Subaru Forester het meeste indruk maakt is de enorm rustige manier waarop deze auto over de weg rolt. Ontspannen, ingetogen, beheerst, dat zijn de woorden die het rijgedrag het best omschrijven. Uiteraard heeft de testauto ook de nodige kilometers op overharde wegen gemaakt, en hoewel hij op Bridgestone Turanza zomerbanden stond, reed hij met gemak over blubberige bospaden. Confidence in motion is hoe Subaru het zelf samenvat, en daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

De nieuwe Forester is een duidelijke evolutie van zijn voorganger, zoals we dat dit model gewend zijn. Subaru heeft ‘m nadrukkelijk comfortabeler gemaakt, en uitgerekend de lichtste motorvariant komt hierdoor goed uit de verf. Je gaat er wat rustiger mee rijden wat ook het verbruik ten goede komt. Als je echt gaat doen waar hij voor gebouwd is, van de geplaveide weg af de natuur in, dan heb je geen surplus aan vermogen nodig, maar beheersing en controle. En dat is precies wat Subaru’s vierwielaandrijving heel goed kan. Heelhuids en zorgeloos aankomen onder de meest extreme omstandigheden, op dat vlak verslaat de Forester al zijn concurrenten, met ‘slechts’ 136 pk.

14 artikel(en) « van 14 »

Pagina's: 1 2