Rijtest Nissan Qashqai e-Power

Rijtest Nissan Qashqai e-Power

11 december 2024 Uit Door Arnold

Afgelopen jaar kreeg de Nissan Qashqai een grondige facelift. Dat is voor autobegrippen vrij vroeg omdat de derde generatie Qashqai nog maar drie jaar op de markt is. Nissan heeft deze facelift slim aangepakt waardoor de pre-facelift modellen niet in een klap gedateerd zijn, terwijl de nieuwste versie zich op een opvallende manier in de kijker speelt. Zeker in een overvol marktsegment waar auto’s ontzettend op elkaar lijken. De Qashqai springt er niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua techniek lekker uit.

 

Een aantal jaren geleden ging er een meme rond waarbij alle zijaanzichten van actuele SUV’s naast elkaar gezet waren. De clou was dat alle auto’s ontzetten op elkaar leken. Dat was vooral het geval omdat alle auto’s op die foto wit waren, maar zeker ook omdat er een sterke overeenkomst in het design zat en…   nog steeds zit. Nu is de Nissan de uitvinder van het Crossover-segment, want de eerste generatie Qashqai was de eerste compacte crossover. Je zou ook kunnen zeggen dat alle SUV’s op de Qashqai lijken. En precies dat is de reden dat de facelift van de Qashqai eigenlijk goed getimed is. De derde generatie Qashqai is namelijk een auto die wat zijn ontwerp betreft helemaal opgaat in het straatbeeld met SUV’s. Hij gaat er naadloos in op en daarmee stoot hij ook niemand voor het hoofd. Het is weliswaar een forse auto, maar zeker geen proletenbak. Met de facelift die Nissan heeft uitgevoerd is dat ten positieve veranderd: zijn nieuwe front geeft de Qashqai een eigen, onderscheidend gezicht. Ook de nieuwe achterlichten hebben een sterk onderscheidend vermogen. In de grille gebruikt Nissan komma-vormige elementen die ook terugkomen in de onderste rij van de dagrijverlichting. De koplampen gaan vloeiend over in de grille, hiermee breekt Nissan als eerste met de trend van de gescheiden koplampen, waarbij de koplampen in de bumperhoeken zitten. De Hyundai Kona was een van de eerste auto’s die dit had. Bij de gefacelifte Qashqai zitten de koplampen min of meer op de plek waar auto’s ze altijd hadden: naast de grille, onder de motorkaprand.

Kleine interieurwijzigingen

Door het nieuw getekende front heeft de Qashqai een geheel eigen en ook herkenbare snoet gekregen. Je zult ‘m niet snel verwarren met een van zijn concurrenten. Datzelfde geldt ook voor de achterzijde, de achterlichten hebben nu heldere glazen en de komma-vormige elementen komen ook terug in het onderste deel van de achterlichten. In de vorige test speelde de Nissan Juke de hoofdrol, die ook een forse upgrade kreeg. De Juke kreeg een nieuw dashboard, maar het uiterlijk bleef ongewijzigd. In het geval van de Qashqai is het andersom: het interieur bleef ongewijzigd. Op enkele details na, belangrijke details welteverstaan.

Prachtig afgewerkt

In de eerste plaats kreeg de Qashqai nieuwe materialen – afhankelijk van het uitrustingsniveau. De kunststof panelen op het dashboard en de middenconsole zijn nu voorzien van een fraaie print. Ook zijn er nieuwe bekledingsmaterialen beschikbaar. De testauto, een Tekna Plus, is zeer riant voorzien van microsuède. Het dashboard, de middenconsole, de stoelen en alle deuren zijn rijkelijk voorzien van dit materiaal. Het is niet alleen fraai voor het oog en voor de tastzin, het is ook nog eens functioneel. Zeker op de stoelen, je zit heel namelijk lekker stevig op dit materiaal zonder te glijden. Over de stoelen valt weinig te klagen, ze zijn in deze topuitvoering volledig elektrisch verstelbaar (met twee geheugens voor de bestuurdersstoel) en zelfs voorzien van een uitstekende massagefunctie.

Pagina's: 1 2