Rijtest Mistubishi ASX Instyle 2.0 CVT – Stil en going strong
4 juni 2020Toen Nissan in 2007 Qashqai introduceerde wist de schrijvende pers eigenlijk niet goed hoe ze dit type auto moest duiden. De compacte crossover werd gezien als een nicheproduct en men zag niet meteen een verkoopsucces voor dit segment. Hoe anders het kan lopen is bekend. Toen de verkopen van de Qashqai volledig op stoom waren, kwamen nagenoeg alle volumemerken in actie om ook een dergelijk model. Behalve Mitsubishi, want die had dezelfde vooruitziende blik als Nissan…
Early adopter
Want al in 2007 presenteerde Mitsubishi de cX concept op de IAA in Frankfurt, een compacte crossover met een voertuiglengte van 4,10 meter. De belijning van het studiemodel werd slechts licht verdund rechtstreeks overgenomen in de ASX die in 2010 op de wereldmarkt verscheen. Wel groeide het productiemodel naar 4,30 meter. Inmiddels is de ASX alweer tien jaar op de markt, zonder dat er een volledig nieuw model is verschenen. Uiteraard werd de ASX technisch en cosmetisch opgefrist, maar niet zo grondig als bij de laatste facelift.
Chique presence
Het Dynamic Shield design dat alle nieuwe Mitsubishi’s kenmerkt wijkt zo ontzettend af van het vorige ASX front dat je zou denken dat je een volledig nieuw model voor je hebt. De motorkaplijn is behoorlijk hoog, de nieuwe (standaard) led koplampen ogen modern, de verchroomde elementen geven het front een behoorlijke presence, en de gecombineerde mist- en knipperlichtunits geven de ASX een herkenbaar gezicht. Het is een kloeke snuit, zonder opzichtig te zijn. En dat het design in de smaak valt, bleek tijdens de test. De ASX werd als ‘chique’ betiteld en duurder ingeschat dan hij daadwerkelijk is. Dat komt ook voor een deel voor de fraaie blauwe lak, Lightning Blue Mica die ongeacht het omgevingslicht altijd straalt, echt prachtig. De achterzijde van de ASX werd minder ingrijpend gewijzigd, maar de achterlichtunits (die nog altijd de originele lijn volgen) zijn conform de huidige trend voorzien van grote, egaal oplichtende rode vlakken.
Goede ergonomie en stoelen
Het interieur werd minder ingrijpend gewijzigd, de wijzigingen zijn grotendeels onzichtbaar. De meest in het oog springende wijziging is het grote centrale touchscreen van de Rockford Fosgate infotainment unit. Het systeem is erg gebruiksvriendelijk en de navigatie is gebaseerd op de bekende TomTom systemen. Mitsubishi levert al langer audiosystemen van Rockford Fosgate, en het moet gezegd dat het systeem buitengewoon goed klinkt. Het piekvermogen is maar liefst 710 watt! Hoewel het interieur nagenoeg ongewijzigd is sinds de introductie, voldoet het qua overzichtelijkheid, gebruiksgemak en comfort aan de eisen van deze tijd. Mitsubishi heeft er wijselijk voor gekozen om de zitpositie van een reguliere sedan / hatchback aan te houden waardoor je niet ‘op de bok’ zit. Dat kunnen meer concurrenten, maar die hebben vaak het nadeel van hun modernere vormgeving in de vorm van een hoge raamlijn waardoor de overzichtelijkheid van de auto benadeeld wordt. De ASX heeft een prettige, lage raamlijn waardoor je een prima uitzicht hebt. Daarbij helpen ook de ranke A-stijlen en de fikse buitenspiegels. Iets wat ik graag bij meer merken en modellen zou zien. Het zicht achteruit en langs de auto is buitengewoon goed, en de standaard(!) achteruitrijcamera bewijst bij het inparkeren een aanpikken van een aanhanger goede diensten.
Prijsverlaging bij Mitsubishi
Mitsubishi levert de ASX in drie uitvoeringen: de Pure (€ 30.990), Intense (€ 34.990) en de Instyle (€ 36.990), de geteste auto in een Instyle. Momenteel (juni 2020) heeft Mitsubishi Nederland zelfs een fikse prijsverlaging ten opzichte van deze prijzen aangekondigd, kijk voor meer info op de Mitsubishi website. Al vanaf de Pure zit de ASX riant in zijn uitrusting: led verlichting rondom, achteruitrijdcamera, elektrische ramen en spiegels (ook verwarmd), licht- en regensensor, cruise control, DAB+. All the basic needs van een moderne auto zijn aanwezig. De Intense gaat op de luxe toer met 18 inch velgen, chrome afwerking, synthetisch lederen bekleding, smartphone link en navigatie, climate control en een hele set rij- en veiligheidsassistenten. Echt chique wordt het bij de Instyle met lederen bekleding, panoramadak, elektrische stoelverstelling voor de bestuurder en het al eerder genoemde Rockford Fosgate audiosysteem. Voor gedetailleerde informatie kun je het best de brochure op de site van Mitsubishi nalezen.
Comfortabele reisauto
Zoals ik in eerdere tests van de Eclipse Sport en de Space Star al opmerkte, kenmerken Mitsubishi’s zich door de bouwkwaliteit en torsiestijfheid van de carrosserie. Met andere woorden: ze zijn verhipte degelijk. Ondanks zijn leeftijd is de ASX een auto die ontzettend solide is, het hang- en sluitwerk is degelijk als vanouds en elk bewegend onderdeel voelt substantieel aan. In combinatie met een het stille en gebalanceerde onderstel maakt dit de ASX tot een hele prettige auto. Een echte reisauto zou ik willen zeggen. De afstelling van het onderstel is gericht op comfort, lange en korte oneffenheden worden adequaat verwerkt en de rechtuitstabiliteit is opvallend goed. Op lange ritten doet het zitmeubilair ook een belangrijke duit in het zakje: de ondersteuning van het onderlichaam en de rug zijn goed, ook na 2 uur rijden zijn er geen hinderlijk drukpunten voelbaar. Dat geldt ook voor de achterbank, de diepte van de zitting en de helling van de rugleuning bieden veel zitcomfort, ook voor volwassenen op de lange afstand. Over de beenruimte achterin valt niets te klagen.
Beproefd, vertrouwd en betrouwbaar
Op het gebied van aandrijflijnen is er genoeg keuze, zolang je voor de 2.0 Mivec met CVT kiest. Het is namelijk de enig leverbare aandrijving voor de ASX. Je zou het eufemistisch ‘beproefde techniek’ kunnen noemen in de hedendaagse downsizetrend, maar feit is dat de motor en transmissie een goede combinatie vormen met het algehele karakter van de ASX. Er is veel koppel bij lage toeren voorhanden waardoor de CVT de toerentallen laag kan houden. Dit drukt zowel het verbruik als de geluidsproductie. Bovendien heeft de motor dankzij zijn grote slagvolume voldoende body om de 1.380 kilo wegende ASX moeiteloos te versnellen. De felle, soms opzwepende acceleraties van een kleinere downsized turbomotor hoef je niet te verwachten, maar dat past ook niet bij de ASX. Een bijkomend voordeel van een fysiek grotere motor is het verbruik bij snelwegritten, daar haalt de 2.0 een nette waarde van 6,8 liter per 100 kilometer, op binnenwegen is 6,2 liter goed haalbaar. Een ander bijkomend voordeel van een grote, atmosferische motor is de bewezen betrouwbaarheid en levensduur. Dat is ook heel wat waard, is het niet voor je gemoedsrust, dan wel voor de restwaarde.
De Mitsubishi ASX was al een prima auto, maar de facelift en technische updates hebben hem zeker goed gedaan. In de eerste plaats omdat het nieuwe front de auto een fraai voorkomen geeft, in de tweede plaats omdat de ASX uitblinkt in comfort en gebruiksgemak in het dagelijks leven. Op het gebied van motor en transmissie valt er weliswaar weinig te kiezen, maar er valt ook weinig af te dingen op deze aandrijflijn. Mijn hernieuwde kennismaking met de ASX was een zeer aangename. De Mitsubishi ASX houdt zich goed staande tussen veel jongere concurrenten, en hij blinkt uit in praktische eigenschappen. Het is een auto die menig (potentiële) kopers zal verrassen. Mijn tip: ben je in de markt voor een compacte crossover: ga zeker eens langs bij de Mitsubishi dealer!