Rijtest Hyundai Santa Fe Hybrid
21 oktober 2021Begin dit jaar introduceerde Hyundai de vernieuwde Santa Fe. De komst van hybride aandrijflijnen was een belangrijk nieuwsfeit voor de Nederlandse markt: de nieuwprijs zakte met tienduizenden euro’s. Daarbij komt dat Hyundai de (veiligheids)techniek en het interieur een enorme update gaf. Daarmee is de Santa Fe een enorm aantrekkelijke SUV die heel veel waar voor zijn geld biedt.
De facelift van de Hyundai Santa Fe kwam snel, twee jaar na de introductie van het model. De Santa Fe is – zoals veel modellen van Hyundai – een echte wereldauto. De Noord-Amerikaanse markt is enorm belangrijk voor de Santa Fe, en daar liegt de concurrentie er niet om. Terwijl de Nederlandse importeur en dealers zaten te springen om een hybride uitvoering, bestond er in Amerika een vraag om een update van het infotainment, de veiligheidsvoorzieningen en het design. Niet dat de Santa Fe op die punten gedateerd was, maar in de US of A verschenen in rap tempo nieuwere concurrenten. Hyundai’s BlueLink infotainmentsysteem is de standaard in alle modellen, van de Hyundai i10 tot aan de Genesis G90, en kon snel in de Santa Fe geïmplementeerd worden. Bij de facelift werd het front opnieuw ontworpen, de grille en de led-koplampen zijn compleet nieuw, de dagrijlampen in de motorkamprand kregen een nieuwe layout. De dagrijverlichting loopt vanuit de kleine lampunits door in de koplampen, waardoor een ‘T’ vorm ontstaat. De grote satijnzilveren grille geeft de Santa Fe de nodige überholprestige, maar oogt niet over the top. Aan de achterzijde werd het design in lijn gebracht met de nieuwe designtaal die we kennen van de i20 en Tucson. De rode lijn tussen de achterlichten is het belangrijkste herkenningspunt van de nieuwe Santa Fe. En profil doet de auto geen poging om zijn lengte van 4,78 meter te verbergen, de daklijn is nagenoeg recht waardoor veel binnenruimte behouden blijft.
Grote wijzigingen in het interieur
Het interieur kreeg het nieuwe infotainmentsysteem, te herkennen aan het 10,25 inch touchscreen op het dashboard (in de Comfort Smart en de Premium). Het analoge instrumentarium is in de luxe versies vervangen door Hyundai’s bekende TFT scherm. De meest opvallende wijziging is de nieuwe middenconsole, dit loopt nu vanuit de voorstoelen schuin omhoog naar de ventilatieroosters. Hyundai maakt gebruik van shift-by-wire selectieknoppen voor de automaat. Deze ruimtebesparende constructie laat ruimte over voor een enorm opbergvak onder de middenconsole. De hoeveelheid knoppen lijkt overweldigend, maar is in de praktijk erg overzichtelijk. Je vindt de knoppen op de tast. De bovenste rij knoppen is voor het infotainment, daaronder zit het cluster voor de verwarming / ventilatie en daaronder zitten de knoppen voor de rijhulp- en comfortsystemen. De geteste auto is een Premium-uitvoering en heeft stoelverwarming en -ventilatie.
Leefruimte en laadruimte
Als je een Santa Fe koopt, dan merk je waar je je goeie geld aan uitgegeven hebt: het interieur voelt en ís zeer hoogwaardig. De materialen en afwerking misstaan niet in een Genesis. Het gevoel in de knoppen, de haptische feedback, is boven alle twijfel verheven. Hoewel de middenconsole relatief breed is, zit je ontzettend ruim in de Santa Fe. De stoelen zijn groot en bieden veel zitcomfort en ondersteuning. Uiteraard zijn beide voorstoelen volledig elektrisch verstelbaar, en is het verstelbereik groot. Op de achterbank is het niet anders: de hoofd- en beenruimte zijn riant. De achterbank is 60:40 deelbaar en per zijde te verschuiven en heeft ook verstelbare rugleuningen. Passagiers op de tweede zitrij hebben niets te klagen. Er is stoelverwarming voorhanden, twee USB stopcontacten en zelfs een regulier 220V stopcontact. De geteste auto is een zevenzitter, waarbij de derde zitrij ruim genoeg is voor kinderen tot de puberleeftijd. De twee achterste stoelen laten zich gemakkelijk uit- en inklappen, rechts achterin in een paneel gemonteerd met een bedieningsknop voor de climate control. Met beide zitrijen neergeklapt heeft de Santa Fe 2.765 liter laadvolume.