Rijtest Hyundai Kona Electric
13 juni 2022Laadspanning (het werd toch spannend)
Bekentenis nummer twee: ik had geen idee wat het rijbereik van de vernieuwde Kona Electric is. Zodra die gedachte door mijn hoofd schiet kijk ik op het dashboard – ik ben al halverwege de thuisreis op dat moment. Niet dat ik enig moment heb getwijfeld of ik het wel haal, range anxienty is anno 2022 een gepasseerd station. Of niet? De laadstatus bedraagt 80 procent en het rijbereik ligt op 370 kilometer. Dat is meer dan de SsangYong Korando heeft, en in die auto heb ik elke rit zonder tussentijds laden kunnen afronden. Met een gerust gemoed steek ik de Afsluitdijk over en binnen de normale reistijd van 1 uur en 50 minuten prik ik de knalblauwe Kona Electric aan de laadpaal in ’t dorp. Normaliter ben ik de enige gebruiker van de laadpaal als ik een elektrische auto test, maar ik wil niet de eerste laadpaalklever in het dorp zijn. Na de avondwandeling haal ik de Kona weer op, en die is na een paar uurtjes laden volledig opgeladen. Dankzij de onboard driefasen-lader kan de Kona met 11kW laden, daarmee laad je de 64 kWh accu in minder dan 7 uur volledig op. De Kona is er ook nog met 39 kWh accu, die is er vanaf € 34.495 als Comfort. De 64 kWh versie kost minimaal € 39.495 in de Comfort uitvoering. Bij het instapmodel is er één maar: die heeft geen warmtepomp standaard. Het is zeer sterk aan te raden om die wel bij te bestellen (€ 995), dat scheelt aanzienlijk in laadsnelheid en rijbereik.
Op testdag twee stond plotseling een ritje Fryslân – Limburg op het program dankzij een Marktplaats-aankoop van junior. De Kona had bij aanvang van de werkdag nog 470 kilometer rijbereik (484 kilometer in de WLTP), op het vice-versa ritje zouden we dus op de terugweg moeten bijladen. Omdat we ’s avonds reden was tussentijds laden bij Fastned geen probleem, alle laders waren vrij. Na een halfuurtje laden aan de snellader (100 kW) was de Kona tot 60 procent geladen, genoeg om probleem thuis te komen. Dachten we. Op de late avond werd de Highway Drive Assist ingesteld op een rijsnelheid van 120 kilometer per uur, en in grote rust zoefden Carnold sr. en jr. naar huis. Totdat het weer omsloeg: noodweer op de Veluwe. Ruitenwissers aan, climate control aan en met de ondersteuning van de HDA ging het verder. De hogere rijsnelheid in combinatie met de ingeschakelde grootverbruikers zorgden ervoor dat de kilometers sneller dan verwacht van het rijbereik werden afgeboekt. We zouden bij thuiskomst nog ruim 50 kilometer overhouden, maar dat getal passeerden we nog voordat we onze thuisprovincie binnenreden. Uiteindelijk rolden we met drie procent laadstatus het parkeervak bij de laadpaal in het dorp op. Lessons learned: hogere snelheid, ruitenwissers en climate control zijn stroomslurpers. Maar dat kunnen we de Kona niet aanrekenen. De laatste drie Fastned’s langs de snelweg waren vrij, en met een kwartiertje bijladen hadden we onszelf de spannende laatste kilometers kunnen besparen. Hadden we die maar niet voorbij moeten rijden. Maar hoe het ook zij: na zeven uur laden was de Kona weer klaar voor 464 ontspannen kilometers.
Ruimte voor (bouwmarkt)reizen met kids
Over de praktische kwaliteiten van de Kona kan ik kort zijn (lees de test van de Kona Hybrid maar eens), het is een fijne gezinsauto voor mensen met kleinere kinderen. De 332 liter bagageruimte zijn voldoende voor de wekelijkse boodschappen (in twee kratjes), de kofferbak is praktisch van vorm en heeft een dubbele vloer. Zoals gezegd is de zit voorin prima, voor iedere lichaamsbouw en -lengte is er een goede zitpositie te vinden. Volwassenen kunnen achterin prima zitten, maar de rit moet niet al te lang duren. Voor kinderen in de basisschoolleeftijd is de zit- en leefruimte achterin ideaal. In de Premium-uitvoering is er zelfs achterbankverwarming! Mensen die regelmatig grotere spullen vervoeren hoeven de Kona niet te laten staan vanwege de laadruimte: met de achterbank plat ontstaat er een laadvolume van 1.114 liter. De laadvloer is redelijk vlak, en als je de voorstoel platlegt kun je behoorlijk lange spullen vervoeren.
Tijdens de test had ik de SsangYong Korando e-Motion nog vers in het geheugen. Ten opzichte van zijn landgenoot heeft de Kona plussen en minnen: de Korando heeft ook een 64 kWh accupakket, maar de Kona komt hiermee ruim 140 kilometer verder. Daar staat tegenover dat de zit achterin in de Korando veel comfortabeler is, zeker voor volwassenen. Dat mag ook geen wonder heten, de Korando is een maatje groter en zwaarder. Qua garantievoorwaarden zijn beide merken even riant, de SsangYong is de betere keuze voor mensen die een ruime, praktische auto zoeken, de Kona wint het op rijbereik en bedieningsgemak. Met dat laatste kom ik het sterke punt van de Hyundai Kona Electric: Door zijn ergonomie en afstelling is de Kona een auto die bij een breed publiek in de smaak valt. Door zijn prijsstelling is hij toegankelijk voor een breed kopers- / leasepubliek. Die twee factoren zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor het succes van de Kona Electric.
We zullen ‘m nog veel en lang zien
Het nieuwe front en de nieuwe achterlichten staan de Kona Electric goed, de scherpere voorbumper en koplampen ogen een stuk strakker dan voor de facelift. In de Premium worden de koplampen met led-techniek uitgerust. Het lichtbeeld is zeer goed, zelfs bij dimlicht is de reikwijdte enorm. De knipperlichtclusters in de achterbumper hebben dezelfde indeling als de koplampen, met drie verticale clusters. Hyundai is er in geslaagd om de Kona met een paar eenvoudige cosmetische ingrepen helemaal op te frissen. En het moet gezegd: de blauwe lakkleur van de testauto is een echte blikvanger. Hyundai noemt het ‘Dive in Jeju Solid’ en vraagt geen meerprijs, wat mij betreft is deze kleur een aanrader. In de online prijslijst vind je een volledig overzicht van de opties en uitrusting. Hoewel Hyundai het aantal uitvoeringen van de Kona Electric heeft teruggebracht tot vier (Comfort, Fashion, Premium en Premium Sky) is het nog lastig kiezen. De 64 kWh Fashion (€ 42.395) biedt alle functionele luxe en veiligheid die je nodig hebt. De geteste uitvoering (64 kWh Premium, € 45.295) biedt als extra de geventileerde en verwarmde voorstoelen en dat is erg fijn, net als de Highway Drive Assist. Die keuze mag u, geachte lezer, zelf maken. Maar het is na een week wel duidelijk waarom zoveel Nederlanders voor de Hyundai Kona Electric hebben gekozen. Een allemansvriend die je terecht veel ziet. Met de cosmetische en technische update kan de Kona weer jaren vooruit, en wel zullen ‘m ongetwijfeld nog veel meer tegenkomen. Of we de Kona over enkele decennia nog zoveel zullen zien als de Kever en 2CV indertijd? Wie weet, zelf al zou Hyundai het bij één modelgeneratie laten, dan houdt de bouwkwaliteit nog lang stand. En aangezien er weinig kapot kan gaan aan een (elektrische) Hyundai, is de kans groot dat de Hyundai Kona een vaste waarde blijft in het Nederlandse straatbeeld.