Rijtest Hyundai i30
12 april 2021Elk detail doordacht
Het dashboard van de i30 is traditioneel van opzet. Dat klinkt eufemistisch, maar dat is het beslist niet: Hyundai weet welke lay-out het minste gewenning vergt en heeft het interieur tot in details uitgedacht. Eigenlijk is dat het centrale thema van de i30: de auto is tot in de kleinste details uitgedacht. Het dashboard werd overigens subtiel gewijzigd: de ventilatieroosters zijn nieuw ontworpen en het centrale beeldscherm is nieuw. Het achterliggende systeem (met Hyundai BlueLink) kennen we uit andere Hyundai’s. De grafische weergave van het systeem, de snelheid en de gebruiksvriendelijkheid maken het een van de beste infotainmentsystemen die er momenteel geleverd worden. En heel belangrijk: je kunt het beeldscherm met een knopdruk uitschakelen. Vanaf de Comfort-uitvoering wordt het instrumentarium deels als TFT-scherm uitgevoerd, alleen de toerenteller en de brandstof- en temperatuurmeter zijn nog analoog. Over digitaal / analoog gesproken: als je de radio afstemt op de AM band, dan wordt de frequentie getoond in virtuele Nixie-buizen, een geweldig leuk detail!
Degelijk, stil, solide
Net als in de Swace kan een enorme hoeveelheid informatie in het beeldscherm getoond worden, maar in tegenstelling tot de Suzuki oogt het beeldscherm in de i30 een stuk rustiger en overzichtelijker. Dat heeft ook te maken met de doordachte lay-out en de consequente typografie / vormgeving van de beeldschermen en de knoppen: het font, de corpsgrootte, de kleur, de opmaak: die is op elk scherm en elk knopje hetzelfde. Het is niet het enige waaraan je merkt dat het interieur doordacht en verzorgd is: elk knopje voelt degelijk, het vakje voor de zonnebril opent met een solide gevoel, het luikje over de bekerhouders sluit met een solide klik, de motortjes van de elektrische stoelverstelling zijn fluisterstil. Niets vergt gewenning en alles voelt (en is!) ontzettend degelijk.
Zeilen met Frans, terugschakelen als Gabriele
De belangrijkste reden voor deze test is de spiksplinternieuwe 1.5 T-GDI mild hybrid motor, en de eveneens nieuwe iMT versnellingsbak. Bij de start moet je zowel de koppeling als het rempedaal intrappen, dat vergde enige gewenning. Na elke start gaat de i30 in de Eco-modus, anders stuurt Frans Timmermans boze brieven naar Hyundai vanwege klimaatonvriendelijkheid. In de Eco-modus is de i30 erg gezapig, maar uiteraard ook erg zuinig. Dat komt doordat het vermogen en de gasrespons flink teruggeschroefd worden, maar ook door de zeilfunctie. En dat is een bijzondere gewaarwording in een handgeschakelde auto. Maar het is wel effectief: bij gas loslaten en lang uitrollen ontkoppelt de software de koppeling en schakelt de motor uit, of de motor gaat in stationairloop (afhankelijk van de laadstatus en ingeschakelde verbruikers). Het is bijzonder om de toerenteller op 0 te zien staan met ingeschakelde en aangekoppelde versnelling. Maar het is wel effectief: tijdens de eerste rit over de snelweg bedroeg het verbruik 1 op 19,3. In de Normal-mode is de zeilfunctie niet meer actief en rijdt de i30 als een conventionele handgeschakelde auto. De koppeling is prettig in de omgang, de bediening is licht en het aangrijpen laat zich mooi vloeiend doseren. De versnellingsbak schakelt licht en valt met een solide klik in de versnelling. Met zo’n handbak verlang je niet snel naar een automaat. De motorkarakteristiek in de Normal-modus is erg aangenaam, de elektrische ondersteuning van de startgenerator zorgt voor extra trekkracht bij lagere toeren, totdat de turbo het overneemt. De gasrespons is veel directer en het vermogen bouwt mooi geleidelijk op. Je merkt dat het volledige vermogen iets getemperd is, maar trekkracht is er in overvloed. De grootste verrassing vind je echter in de Sport-modus, want dan geeft de i30 automatisch tussengas bij het terugschakelen. Dat lijkt een gimmick in een gezinsmobiel, maar het zorgt er daadwerkelijk voor dat remmen, insturen en terugschakelen tegelijkertijd een fluitje van een cent zijn. Het is een geweldig leuke modus als je eens een lekker potje wilt sturen. Bovendien merk je in de Sportmodus dat alle 160 pk’s paraat zijn, de i30 maakt dan heel snel hele grote stappen. Je waant je een beetje Gabriele Tarquini die in 2018 het WTCC won in een i30N.
Verzorgd onderstel en onderstelafstemming
Het valt Hyundai te prijzen dat elke i30 ongeacht de motorisering een fraaie multilink achteras heeft. Deze constructie zorgt voor een voorbeeldig en zeer gelijkmatig rijgedrag. Bovendien biedt het de onderstelingenieurs de ruimte voor veel fijnafstemming. In het geval van de Premium is het onderstel afgestemd op comfort, maar je kunt evenzogoed nog flink hard de bocht door. De N-Line is twee centimeter verlaagd, en voor die uitvoeringen heeft Hyundai een steviger afstemming met meer stuurgevoel ontwikkeld. Een ander voordeel van een multilink achteras is een voorspelbaar rijgedrag ongeacht de beladingsgraad. Dat betekent dat de i30 ook bepakt en bezakt met veel vertrouwen op Autobahnsnelheid richting de vakantiebestemming rijdt.
Het werk van de onderstelontwikkelaars komt niet alleen tot uiting in een goed rijgedrag, het zorgt er ook voor dat het opvallend stil is aan boord van de i30. Dit komt overigens ook voor een belangrijk deel op het conto van de bandenmaat (205/55R16) en de Michelin Energy Saver banden. Het onderstel doet in grote rust zijn werk, zelfs op belabberde klinkerwegen blijft het uitermate rustig in het interieur. Dat alles heeft ook zijn uitwerking op je gemoedsrust en rijstijl – het is een heerlijke auto om de zorgen en stress van alledag van je af te rijden. En als je even lekker wilt sturen dan heb je aan de 160 pk en 253 Nm genoeg om je uit te leven. Maar overall zul je de i30 Premium waarderen / aanschaffen vanwege zijn comfort. De N-Line is nadrukkelijker op rijplezier afgestemd. En wil je echt snel, dan is er de i30N. Ikzelf zou prima kunnen leven met deze i30 1.5 T-GDI, met een wekelijks kilometrage van 500-1000 kilometer is het comfort, de kwaliteit van het interieur en het verbruik een groot pluspunt. Reken bij snelweggebruik op een verbruik van 1 op 17,5. Op de lange afstand zakt dat zelfs tot 1 op 19. Dat zijn puike cijfers, zeker als je het afzet tot de interieurruimte en het rijcomfort. Maar ook met de 1.0 T-GDI doe je een prima koop, in dat geval is de i30 Comfort Smart een grote aanrader. Die biedt veel luxe, een iets lager verbruik en hij is ruim drie mille goedkoper.