Rijimpressie Nissan Juke
22 november 2024Afgelopen jaar werden zowel de Nissan Juke als de Nissan Qashqai geüpdate. De Juke kreeg een nieuw interieur en werd op details bijgepunt, de Qashqai kreeg een forse facelift. In deel 1 van deze duotest kijken we hoe deze aanpassingen in de praktijk uitvallen. De Juke mag de spits afbijten.
Om maar met de deur in huis te vallen: de belangrijkste wijziging voor de Nissan Juke is de lakkleur Iconic Yellow. Die kleur was ook beschikbaar op de eerste generatie Juke en is nu weer beschikbaar voor de nieuwste versie. Tijdens de testweek kreeg de Juke alom complimenten voor zijn opvallende kleurtje. Daarmee hebben we dan ook meteen de belangrijkste wijziging wat betreft het exterieur te pakken, Nissan liet het design van de Juke verder ongemoeid. Een begrijpelijke keuze, omdat een re-design de oorspronkelijke versie dateert. En bovendien: de Juke heeft genoeg onderscheidend vermogen dankzij zijn vriendelijke ronde koplampen. Die koplampen zijn altijd uitgevoerd als LED-lampen met automatisch grootlicht. Dit systeem functioneert prima en de koplampen geven een mooi gelijkmatig lichtbeeld.
Sportief of zuinig: dat is de keuze
Ook aan de aandrijflijnen veranderde niets, de Juke is leverbaar met een eenliter driecilinder met turbo, deze DIG-T levert 114 pk en 180 Nm aan koppel. Deze motor kan geleverd worden met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat met dubbele koppeling. In het geval van de automatische transmissie heeft de turbo een overboostfunctie waardoor het motorkoppel tijdelijk opgevoerd kan worden tot 200 Newtonmeter. De testauto is een Hybrid, met een 1.6 viercilinder onder de motorkap en een zestraps automaat. Hoewel: de versnellingsbak heeft vier versnellingen en twee elektromotoren. Een vernuftig systeem zorgt voor de synchronisatie tijdens het schakelen, waardoor de gangwissels bij een normale rijstijl bijna onmerkbaar zijn. In de vorige test van de Juke is dit systeem wat dieper uitgelegd.
Het fraaiste interieur in zijn klasse
Het grote nieuws bij de Juke is het nieuwe dashboard. Nissan is traditioneel goed in het bouwen van fraaie interieurs, en dit nieuwe dashboard laat zien waarom. In vergelijk met bijvoorbeeld een Toyota Yaris Cross – die in dezelfde voertuigklasse valt – is het interieur veel hoogwaardiger. Nissan gebruikt mooie materialen en alles is met veel gevoel voor detail vormgegeven. Het centrale deel van het dashboard is naar de bestuurder geknikt waardoor de knoppen voor de verwarming en het touchscreen goed binnen handbereik van de bestuurder liggen. Nissan gebruikt fysieke knoppen voor alle belangrijke functies, geen enkele belangrijke functie is verstopt in een gelaagd menu. Noemenswaardig zijn de knoppen voor het dimmen van de dashboardverlichting en de camera, die zitten gewoon binnen handbereik. Ergonomisch is het interieur bijna perfect. Een kleine misser is ontstaan door het nieuwe dashboard. Vanaf de bestuurdersstoel is het display van de climate control niet goed zichtbaar. Over de gebruikte materialen niets dan lof: Nissan gebruikt in deze N-Sport versie microsuède inzetstukken op het dashboard en op de stoelen, dit is niet alleen erg fraai, maar ook erg functioneel. Het materiaal zorgt voor een stevige zit en is gemakkelijk schoon te maken. Naast de bekerhouders vind je de elektrische handrem, die nu standaard is, en de knoppen voor e-Pedal en de EV modus. Hierdoor zitten alle knoppen voor de rijfuncties op de middenconsole.
Sportief van buiten, comfortabel van binnen
Aan het onderstel veranderde Nissan nagenoeg niets, de Juke Hybrid rijdt daardoor als vanouds. Hoewel het uiterlijk behoorlijk sportief is, is het rijgedrag zeer comfortabel. Dat geldt ook voor het zitcomfort voor- en achterin: de Juke is een behoorlijk comfortabele auto. Wil je op de sportieve toer, dan kun je het beste kiezen voor de 1.0 DIG-T motor, bij voorkeur met de handgeschakelde versnellingsbak. Deze is 130 kilo lichter waarbij het gewichtsvoordeel vooral op de vooras merkbaar is. Daardoor rijdt en stuurt de Juke een stuk lichtvoetiger. Met 114 pk is die versie een stuk minder sterk dan de Hybrid (143 pk), maar dat maakt de DIG-T weer goed met zijn koppel van 180 Nm (Hybrid 148 Nm).
Slimme stuurbekrachtiging
De Juke gebruikt een heel slim truukje om de besturing een stuk sportiever te laten aanvoelen zodra je in de sportstand rijdt. Zodra je de sportstand inschakelt wordt de centrering van de besturing een stukje sterker. Hierdoor moet je iets meer kracht leveren bij het sturen vanuit de middenstand. Dit geeft een groter gevoel van precisie en maakt het sturen een stuk sportiever. Ook in de Hybrid kun je best sportief rijden, in de sportstand schakelt de motor later op en gaat de motor-generator sterker regenereren. Daardoor heb je bij gas loslaten meer remmend koppel op de voorwielen, bij het insturen van bochten is dat erg prettig. Maar toegegeven: de Juke Hybrid komt het best uit de verf als je wat kalmer rijdt. Het gemiddelde verbruik lag tijdens de testweek op 5,6 liter per 100 kilometer, oftewel 1 op 17,8 kilometer per liter. In het gunstigste geval kom je tot 1 op 19, wat gezien het formaat en vermogen een goede prestatie is.
Eigenzinnig als vanouds
Kortom: de Juke rijdt als vanouds en dat is alleen maar goed. De aanpassingen in het interieur hebben ‘m zeker goed gedaan, de Juke heeft een van de fraaiste interieurs in dit segment. Ten opzichte van de bestverkochte auto’s in deze klasse heeft hij met afstand het fraaiste en fijnste interieur. Mooie materialen, puike afwerking en veel comfort. Dat geldt voor zowel het zitcomfort van de stoelen en de achterbank, maar ook voor het veercomfort. Bovendien is de Juke behoorlijk stil, de motor hoor je alleen bij maximaal optrekken, en de rijwind wordt hoorbaar boven de 140 kilometer per uur. De eigenzinnige hybride aandrijflijn werkt in de praktijk vloeiend en heeft een prima verbruik. Sportief rijden kan, maar daarvoor is de DIG-T motor een betere keuze. Al vanaf de instapversie (Acenta € 34.540) is de Juke goed uitgerust met LED-koplampen, DAB+ radio, CarPlay en Android Auto en een uitgebreid pakket veiligheidssystemen. De geteste uitvoering kost € 41.690, dat is dan ook de duurste uitvoering van de Juke. Hoe het ook zij, de Juke is eigenzinnig als altijd, maar niet ten koste van het comfort en de kwaliteit.