Rij-impressie Nissan Juke Hybrid
10 april 2023De Nissan Juke is een verhipt fijn rijdende auto met veel onderscheidend vermogen. Een eigenzinnig design gecombineerd met praktische capaciteiten en een fijn onderstel – zo kun je ‘m goed samenvatten. Sinds enige tijd is de Juke er met een nieuwe aandrijflijn: de Hybrid. Deze aandrijflijn is deels door Nissan ontwikkeld binnen de Nissan – Renault alliantie, waarbij de Japanners het elektrische /elektronische gedeelte deden, en de Fransozen het mechanische gedeelte. Het resultaat is een bijzonder – zeg maar gerust eigenzinnig – hybridesysteem dat in de Juke heel goed tot zijn recht komt. Het comfort en de prestaties varen er wel bij, en ook de verbruikscijfers zijn prima. Net als na de vorige Juke-test, werd ook de Juke Hybrid met frisse tegenzin retour gebracht naar Nissan Nederland.
Anders dan anders, ook als hybride
Laat ik beginnen met een beknopte beschrijving van het hybridesysteem, want Nissan en Renault hebben een bijzondere transmissie geconstrueerd. Inderdaad, ‘transmissie’, want het volledige elektrische gedeelte van deze hybride is ondergebracht in de versnellingsbak. Zoveel autofabrikanten, zoveel zienswijzen op de manier waarop je een benzinemotor en een elektromotor moet samenbouwen. Honda bouwde de IMA tussen de krukas en de versnellingsbak, Toyota bouwt alles samen in een Power Split Device (met twee elektromotoren) en Nissan heeft nog twee manieren ontdekt om een hybride te bouwen (meer daarover in de volgende test). De benzinemotor is in dit geval een atmosferische 1.6 16 kleppen-motor die 94 pk levert bij 5.600 toeren en 148 Nm aan koppel bij 3.600 toeren. Uiteraard ligt het systeemvermogen een stuk hoger: 143 pk en 205 Nm, als de elektromotoren in de versnellingsbak meewerken. Inderdaad: er huizen twee elektromotoren in de transmissie: een van 15 kW en een grote met 36 kW. Wat de versnellingsbak echt bijzonder maakt is het feit dat hij slechts vier versnellingen heeft die nota bene ongesynchroniseerd zijn. Daarnaast heeft de bak nog twee versnellingen voor de elektromotoren, in de brochure telt Nissan dit op tot 6 versnellingen, maar die kun je niet opeenvolgend schakelen van 1 tot en met 6.
Vlot en vloeiend schakelen zonder synchromesh
Een ongesynchroniseerde versnellingsbak moet je schakelen met beleid en finesse. In vroeger tijden moest je dubbelclutchen, of je moet een goed ontwikkeld gevoel voor het mechaniek hebben om zonder koppelen te kunnen schakelen. Deze kunst – tot een kunst verheven onder Noord-Amerikaanse truckers – is aan Europeanen niet besteed. Toch is een ongesynchroniseerde versnellingsbak alomtegenwoordig: veel zware vrachtwagens hebben ze, in combinatie met een gerobotiseerde bediening. En in de Juke Hybrid is dat ook het geval. De draaisnelheid van de versnellingsbakassen en de tandwielen wordt gesynchroniseerd met behulp van de elektromotoren. Dankzij de elektronica voel je helemaal niets van de gangwissels. Alleen onder vollast merk je dat de Juke Hybrid kleine onderbrekingen heeft bij het optrekken, maar bij een reguliere rijstijl merk je nagenoeg niets van het schakelen.