Nissan Laurel Medalist
20 mei 2013Gister heb ik het Forever Young youngtimer festival in Ulft bezocht. Een mooi evenement: mooie locatie (de voormalige Dru-fabrieken), mooi weer, goede sfeer en vooral: veel mooie auto’s. Veel Europese auto’s, met name Audi’s en Volkswagens, maar helaas (nog) weinig Japanners. Vlakbij de Sunny stonden twee Mitsubishi Galants geparkeerd (type III en IV) op de parkeerplaats, op het terrein zelf stond nog een Nissan Cherry (N12). Gelukkig werd het gebrek aan Japanse auto’s goedgemaakt door de eigenaar van deze Nissan Laurel Medalist. Deze top-of-the-range Nissan stond er behoorlijk goed op voor zijn leeftijd:
Dit model Laurel heeft modelcode C32 en werd gebouwd tussen 1984 en 1989. Dit exemplaar is rechtsgestuurd, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik niet zeker weet of ze in Nederland officieel geleverd zijn. Een kentekencheck leert dat deze een tweeliterblok onder de motorkap heeft, het vermogen wordt niet opgegeven. Waarschijnlijk ligt er een RB20E in, dat zou betekenen dat het vermogen op 130 pk ligt. Wie meer info over deze auto heeft mag altijd een mailtje sturen naar arnold@carnold.nl
Hoi deze is nooit geleverd in nederland, hier werd alleen de normale laurel gevoerd met 2.4 injectie 6 cyl. in lijn, de 2,8 diesel 6 cyl. in lijn en na de facelift eind 87 ook de 3,0 injectie v6 uit de 300zx. wel jammer overigens want er waren veel meer uitvoeringen van deze super degelijke tank en dat had de verkoop cijfers in nederland zeker omhooggeschroeft, en dat was nu dan ook leuker geweest als klassieker. je kan ze wel importeren maar de speciale uitvoeringen zijn meestal rechtsgestuurd. de motor keuze was ook veel omvangrijker dan in europese landen te weten : 1.8 L CA18S I4
2.0 L CA20S I4
2.0 L RB20E I6
2.0 L RB20DET turbo I6
2.0 L VG20ET turbo V6
2.4 L L2.4S
2.4 L L2.4E l6
3.0 L VG30S V6
3.0 L VG30E V6
3.0 L VG30ET turbo V6
2.8 L LD28 diesel I6
2.8 L RD28 turbo diesel I6
Hoi ben ik weer moest even wat doen. de c32 op de foto is waarschijnlijk eentje uit japan waar deze laurel medalist werd genoemd, de type op de foto is een hardtop met o.a stijlloze ramen en een iets schuinere c stijl. in 1990 werd de laurel opgevolgd door de iets kleinere maxima in europa, wat eigenlijk geen echte opvolger was. dit model bestond al een tijdje en was vroeger gewoon een luxe bleubird. maar goed, leuk dat je houd van deze japanner en ik wil zelf iets opzetten met wat mensen om de laurel c32 te eren in de vorm van o.a invoeren en desnoods ombouwen van rechts naar links gestuurd en opknappen, als je dat ook leuk zou vinden kom ik graag in contact met je.
Groetjes jaap.
[…] Voor de reis moet ik het hele land doorkruisen, maar gelukkig heb ik een toepasselijke auto tot mijn beschikking: de nieuwe Infiniti Q50 2.2 d. Hoewel de Infiniti bijna het basismodel is, kom je niets te kort, het is een heerlijke reisauto. Met een splinternieuwe luxe Nissan (de Q50 gaat in Japan als Skyline door het leven) op visite bij een verzameling oude luxe Nissans, het kan niet mooier. Een van de meest markante auto’s in de collectie ben ik vorig jaar al eens tegen het blikken lijf gelopen, de Nissan Laurel Medalist. […]