Nieuwe Subaru Legacy onthuld

10 februari 2014 Uit Door Arnold

Subaru-Legacy-FrontSubaru heeft op de Chicago Motor Show de nieuwe Legacy onthuld. Het uiterlijk was geen grote verrassing meer, want daags voor de onthulling lekten er enkele (onduidelijke) foto’s van het exterieur. Gelukkig hebben we nu de officiële foto’s en de benodigde technische informatie!

Het gaat hier echter wel om de specs voor de Amerikaanse markt, maar het geeft een goed inzicht van wat de Europese Subaru-liefhebbers in het verschiet hebben. ‘Verfijning’ is het steekwoord dat op de nieuwe Legacy van toepassing is. De rijbeleving, wegligging, motoren, het interieur, op al deze punten is de nieuwe Subaru Legacy aanzienlijk verfijnd ten opzichte van het vorige model.

Opvallend onopvallend

Subaru-Legacy-RearHet exterieur lijkt opvallend onopvallend, maar het is lastig om een auto vanaf een foto te beoordelen. Daarvoor moet je de auto toch in levenden lijve in het daglicht zien. Dat zal voorlopig nog wel even duren, want Subaru Benelux heeft nog geen officiële mededeling gedaan over de komst van de 2015 Legacy naar ons continent. Opvallend is de grote grille met een kloek Subaru-logo er in. Anoniem kun je ‘m niet noemen, want dit is overduidelijk een Subaru. De lijn van de led-dagrijverlichting is ook terug te vinden in de achterlichten. De voorruit ligt verder achterover dan bij het vorige model, de onderzijde is 5 cm naar voren geplaatst om meer interieurruimte te creëren.

Hoogwaardig interieur

Subaru-Legacy-InteriorHet interieur is een van de ruimste in het D-Segment volgens Subaru. Ook de kofferruimte is gegroeid, en dat is opvallend te noemen omdat de Legacy in de VS standaard met vierwielaandrijving wordt geleverd. De achteras neemt daardoor meer ruimte in beslag, maar dat is dus niet ten koste gegaan van het laadvolume. Het dashboard is strak van snit, in het instrumentencluster zit altijd een 3,5 inch display voor de boordcomputer. Legacy’s die zijn uitgerust met EyeSight krijgen een 5 inch beeldscherm mee. EyeSight is een bestuurders-assistent die middels een camera ter hoogte van de binnenspiegel continu met de bestuurder meekijkt. EyeSight waakt over de afstand tot de voorligger (adaptieve cruise control), houdt de wegbelijning in de gaten (lane departure) en doet remingrepen als een botsing onvermijdelijk lijkt.

Amerikanen krijgen altijd een Lineartronic CVT mee van hun dealer. bovendien hebben zij de keuze uit twee boxermotoren: een 2.5 viercilinder en een hele fijne 3.6 zescilinder. Die levert 260 pk en 335 Nm koppel. De viercilinder boxer levert 175 pk en 235 Nm koppel.
Om de rij-ervaring te verbeteren, heeft Subaru gekozen voor motorsteunen met vloeistofdemping, een geluidswerende voorruit, en vooral meer en dikker isolatiemateriaal.
Om de sportieve bestuurders te behagen is de Legacy leverbaar met Active Torque-Vectoring.

Onboard entertainment

Subaru StarlinkHet infotainment aan boord wordt verzorgd door het Subaru Starlink systeem dat een prominente plaats op de middenconsole inneemt. De bediening lijkt sterk op het infotainmentsysteem van de Infiniti Q50, een touchscreen waarmee je ook kunt swipen.
De topversies krijgen een systeem met 12 Harmann/Kardon speakers en een uitgangsvermogen van 580 watt. Zodra er meer nieuws is over de nieuwe Legacy voor de Europese markt, kun je het op Carnold.nl lezen!