Mitsubishi Outlander in detail

Mitsubishi Outlander in detail

14 maart 2025 Uit Door Arnold

De nieuwe Mitsubishi Outlander is officieel onthuld, Mitsubishi heeft de technische details bekendgemaakt en daar zit een boel interessante informatie tussen. Het belangrijkste nieuws is dat de Outlander altijd een PHEV én een echte Mitsubishi is. Na het overweldigende succes van de eerste Outlander PHEV heeft de nieuweling een paar grote schoenen en hoge verwachtingen te vullen.

Geëvolueerde PHEV techniek

De brandstofmotor in de Outlander is een geëvolueerde versie van de 2.4 Mivec die ook in de vorige Outlander te vinden was. De nieuwste versie is technisch up-to-date gebracht door een gewijzigd EGR-systeem, grotere koelkanalen en een ingegoten uitlaatspruitstuk. Veel technische fijnslijperij die vooral het thermische rendement verhoogt. Het vermogen ligt op 136 pk (100 kW), het koppel ligt op 203 Newtonmeter. De Outlander PHEV heeft een brandstoftank van 53 liter. Het hybride systeemvermogen ligt op 302 pk (225 kW), Mitsubishi gebruikt een 85 kW elektromotor met 255 Nm koppel op de vooras en een 100 kW / 195 Nm elektromotor op de achteras. De regelelektronica van de achterste motor is in de behuizing geïntegreerd waardoor de motor compacter is en meer ruimte voor een geavanceerde achteras ontstaat. De accu is een 22,7 kWh lithium-ion accu met een voltage van 355 volt. Deze is voorzien van vloeistofkoeling en Mitsubishi gebruikt een warmtepomp voor de thermische huishouding van de accu en het interieur. In de WLTP-cyclus haalt de Outlander een elektrisch bereik van 85 kilometer.

Snelladen, V2H techniek

De nieuwe Outlander heeft net als zijn voorganger drie rijmodi: EV; waarbij de auto volledig elektrisch rijdt, Serie-hybride; waarbij de brandstofmotor en de accu de elektriciteit voor de elektrische aandrijving verzorgen, en de Parallel-hybride modus waarbij de brandstofmotor de aandrijving verzorgt en de elektromotoren ondersteunen. De uitgebreide instelling van de hybridemodus (die in autoland nog redelijk ongebruikelijk is) is gebleven. De bestuurder kan uit vier modi kiezen: Normal; in deze stand regelt de Outlander zelf de accubalancering, EV; de auto rijdt louter op de elektrische aandrijving, Save; waarbij de accu wordt gespaard en de auto meer op de brandstofmotor rijdt, Charge; de accu wordt geforceerd geladen door de brandstofmotor. In EV-modus kan de Outlander tot 135 kilometer per uur rijden, de 0-100 tijd ligt op 7,9 seconden. Dan de laadtechniek: de Outlander kan overweg met Type 2 als ChaDeMo aansluitingen. Aan de ChaDeMo lader kan de Outlander in een half uur van 10 tot 80 procent op te laden. Ook is de auto voorzien van Vehicle-to-Home techniek, hiervoor heeft hij twee stopcontacten aan boord (in de middenconsole en bagageruimte) van elk 1.500 watt.

Stiller, comfortabeler, dynamischer

Zoals gezegd heeft Mitsubishi de elektromotor op de achteras heel compact gebouwd zodat er meer ruimte voor de wielophanging is. De Outlander staat rondom op multi-link wielophanging met aluminium draagarmen (op de vooras de onderste draagarmen, op de achteras de bovenste draagarmen). Mitsubishi gebruikt oliegevulde bussen in de draagarmen die de trillingen en onderstelgeluiden maximaal dempen. Dankzij holle stabilisatorstangen wordt het overhellen in bochten geminimaliseerd en gewicht bespaard. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Outlander een stuk stabieler, maar ook comfortabeler en stiller. Om meer dynamiek en gevoel toe te voegen heeft Mitsubishi de stuuroverbrenging directer gemaakt.

Interieur: luxe, gastvrij en hoogwaardig

Mitsubishi heeft bijzonder veel aandacht gespendeerd aan het interieur, het ademt omotenashi, een term die ook Lexus gebruikt voor de interieurs. Het staat voor een combinatie van gastvrijheid en aandacht voor details. In de Outlander komt dit tot uitdrukking in de hoogwaardige kwaliteit van de gebruikte materialen en de haptische feedback van alle bedieningselementen. Ook is er veel (optionele) luxe: verwarmde en geventileerde voorstoelen, een massagefunctie en gelaagde stoelkussens. Zoals je mag verwachten is de Outlander ook ruim, de bagageruimte meet standaard bijna 500 liter, dit kan vergroot worden door de achterste zitrijen plat te leggen tot meer dan 1.400 liter.

Yamaha audiosysteem

Noemenswaardig is de samenwerking met Yamaha, Mitsubishi is de samenwerking met de Japanse audio-fabrikant aangegaan voor de ontwikkeling van het geluidssysteem. De Outlander kan geleverd worden met het Dynamic Sound Yamaha Premium of Ultimate geluidssysteem dat het interieur omtovert tot een concertzaal. Oh, en de Outlander krijgt ook de nieuwe ‘Hallo Mitsubishi’ spraakherkenning waarmee gesproken opdrachten verwerkt worden.

Trekgewicht en prijzen

De nieuwe Outlander mag aanhangers tot 1.600 kilo trekken. Daarom is de auto voorzien van een Trailer Stability Assist-systeem (TSA). Dit systeem controleert continu of de aanhanger stabiel is of dat die begint te slingeren. In dat laatste geval grijpt het in door gericht te remmen op individuele wielen. Indien nodig remt het systeem op alle vier de wielen en wordt het motorvermogen verminderd totdat de controle volledig is hersteld.
Inmiddels heeft Mitsubishi alle uitvoeringen en prijzen bekendgemaakt. De Outlander is er vanaf € 51.990 voor de Pure, de prijzen lopen op tot € 63.490 voor de Instyle+. Klik hier voor de digitale brochure met alle prijzen en specificaties.

13 artikel(en) « van 13 »