Mitsubishi ASX onthuld
20 september 2022Mitsubishi heeft de nieuwe ASX onthuld. De nieuweling is ontstaan binnen de Nissan-Mitsubishi-Renault Alliantie, en dat is te zien. De nieuwe Mitsubishi ASX is gebaseerd op de Renault Captur, maar dan met de nodige styling- en technische tweaks van Mitsubishi.
De vorige ASX was behoorlijk succesvol, Mitsubishi verkocht er ruim 380.000 exemplaren van. Overzees wordt de huidige ASX nog steeds goed verkocht, in Australië is hij inmiddels aan zijn vierde facelift toe. Daar trekt de betrouwbaarheidsreputatie en bouwkwaliteit jaarlijks nog duizenden kopers over de streep. Wat de nieuwe ASX betreft, heeft Mitsubishi zoveel mogelijk designcues van bestaande modellen geïntegreerd. Aan de voorzijde zien we het Dynamic Shield front terug, vanuit de koplampen lopen verchroomde elementen naar het fikse Mitsubishi-logo.
Op het kofferdeksel is de merknaam breeduit gespeld, het typelogo is nieuw ontworpen voor de ASX. De achterlichten zijn altijd uitgevoerd met led-techniek.
Vier motoren, drie hybrides
Op de andere hoek van het kofferdeksel wordt de motorisering aangegeven. De nieuwe ASX wordt leverbaar met drie hybride aandrijflijnen en één niet-hybride motor. Laten we beginnen met de eerste: dat is de 1.0 MPI-T, een éénliter driecilinder turbomotor die altijd gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. De Mild Hybrid is gebaseerd op een 1.3 driecilinder turbomotor, het mild-hybride-systeem draait om een 12-volts startgenerator die de teruggewonnen elektriciteit opslaat in een Lithium-ion accu. Deze motorisering kan geleverd worden met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat (DCT).
De Hybrid (ook wel full hybrid genoemd) is gebaseerd op een atmosferische 1.6 die met twee elektromotoren samenwerkt. Deze motor is gekoppeld aan een slimme en geavanceerde mutli-mode transmissie die de motoren in verschillende modi en combinaties kan laten samenwerken. De Plug-In Hybrid heeft een primeur binnen de Alliantie doordat deze motorisering voor het eerst binnen een alliantie-model wordt ingezet. Qua opzet komt de motor overeen met de Hybrid, maar er is een grotere accu voorhanden: 10,5 kWh. Hiermee kan de Plug-In verder, vaker en sneller volledig elektrisch rijden.
Techniek en Comfort
Voor het eerst maakt Mitsubishi gebruik van een sleutelkaart – dit kennen we van Renault. Dankzij deze sleutelkaart ontgrendelt de ASX bij het naderen van de auto, en als je weer wegloopt zal de auto vanzelf weer vergrendelen. Afhankleijk van de uitvoering krijgt de nieuwe Mitsubishi ASX een 7 of 9,3 inch infotainmentscherm. De kleinere versie heeft een liggend formaat, de grotere is een staand scherm. Het Smartphone-link Display Audio is draadloos te verbinden met CarPlay of AndroidAuto. De topversies krijgen een 3D-navigatiesysteem en een Bose-geluidsinstallatie.
Ook het instrumentarium is leverbaar in verschillende uitvoeringen. De basisversies krijgen analoge meters met een klein 4,2 inch scherm, daarna komt een vrij configureerbaar 7 inch scherm, en de topversies krijgen een volledig 10 inch digitaal Driver Display waarin ook de navigatie getoond wordt. De topversies zijn de Hybrid en Plug-In Hybrid, deze kunnen geleverd worden met MI-Pilot. Dit staat voor Mitsubishi Intelligent Pilot, dit is Mitsubishi’s versie van het rijhulpsysteem dat adaptieve cruise control combineert met lane assist.
Komt in maart 2023
In maart volgend jaar wordt de nieuwe Mitsubishi ASX bij de dealers verwacht. Hoewel de ASX geen volledig eigen ontwikkeling is (en dat is geen verwijt) krijgt hij wel de uitgebreide Mitsubishi garantievoorwaarden: 5 jaar/100.000 km fabrieksgarantie , 12 jaar corrosiegarantie, 8 jaar/160 000 km garantie op aandrijfbatterij, 8 jaar/160 000 km capaciteitsgarantie op de aandrijfbatterij en 5 jaar pechhulp (Mitsubishi Assistance Package).