Lexus RZ ingrijpend vernieuwd, nieuwe topversie

Lexus RZ ingrijpend vernieuwd, nieuwe topversie

12 maart 2025 Uit Door Arnold

De Lexus RZ is ingrijpend vernieuwd, de EV-techniek werd verbeterd en er komt een nieuwe topversie. Oh, en de steer-by-wire wordt ook in Nederland leverbaar. Maar zelden is een update zo ingrijpend als bij de vernieuwde RZ. Laten we bij het begin beginnen: de verbeterde techniek. Om te beginnen is er een nieuwe e-Axle, die heeft een hoger rendement waardoor het rijplezier en het rijbereik verbeterd zijn. Lexus spreekt van een 100 kilometer grotere actieradius. Ook de accucapaciteit werd verhoogd, tot 77 kWh. De accu heeft een vernieuwde preconditioning techniek waardoor het laden sneller gaat, bij lagere temperaturen is de tijdswinst ongeveer een half uur. Lexus geeft tot 15 jaar of 1 miljoen kilometer garantie op de accu, op voorwaarde dat de RZ dealer-onderhouden wordt.


Nieuwe laad- en accutechniek

De boordlader is geüpdate naar 22 kW wisselstroom waardoor het AC-laden een stuk(je) sneller gaat. De RZ wordt leverbaar in drie vermogensvarianten: 165 kW (224 pk) in de RZ 350e, 280 kW (380 pk) in de RZ 500e en 300 kW (408 pk). Het hoogste vermogen is voorbehouden aan de nieuwe topversie, de RZ 550e F Sport.

RZ 550e F Sport

Deze F Sport is vierwielaangedreven (Direct4) en krijgt als eerste Lexus EV het Interactive Manual Drive systeem dat hij rij- en schakelgedrag van een handgeschakelde transmissie simuleert. Een soortgelijk systeem heeft de Ioniq 5 N ook, en in die auto werkt het opvallend goed. De RZ 550e F Sport heeft schakelflippers achter het stuur waarmee geschakeld kan worden, de Direct 4 aandrijflijn heeft acht virtuele versnellingen. De F Sport krijgt 20 inch velgen, extra koelopeningen en uiteraard een aangepast design. Afwijkende bumpers, extra spoilers en zoals gewoonlijk bij Lexus: een unieke lakkleur. In dit geval is dit Neutrino Grey, deze lak wordt gecombineerd met metallic elementen in het exterieur.

Steer-by-wire nu ook leverbaar

Steer-by-wire is niet nieuw in de autotechniek, Infiniti pioneerde ermee op de Q50. In plaats van een stuurwiel gebruikt Lexus een yoke, oftewel een rechthoekig stuur. De stuuroverbrenging wordt aangepast op de rijsnelheid en de mate van input. De stuuruitslag ten opzichte van de middenstand is 200 graden in beide richtingen. In de Infiniti Q50 werkte het systeem op een soortgelijke manier, maar in de Lexus RZ vinden we een sterk geëvolueerde versie van dit systeem. Via een koppelgenerator wordt weerstand in de stuurkolom (die er feitelijk niet is) opgewekt waardoor de bestuur ook feedback-by-wire krijgt.

Maar wat de RZ tot een echte Lexus maakt is de stilte in het interieur. Dat is sinds de introductie van de LS in 1989 hét kenmerk van Lexus. Zoals je mag verwachten is die in een EV nog beter dan bij conventionele aandrijflijnen, maar voor de RZ heeft Lexus gepoogd de geluidsdruk in het interieur naar een nog hoger plan te tillen. Lexus heeft de geluidsisolatie op diverse plekken verbeterd en aangevuld waardoor de RZ stiller is dan hij al was.
Dit najaar staat de verbeterde RZ bij de Nederlandse dealers, tegen die tijd worden ook de prijzen en specificaties bekendgemaakt.

9 artikel(en) « van 9 »