
Kia PV5 – flexibel en multifunctioneel
27 februari 2025Vanaf mei kunnen we ‘m bestellen, na de zomer is ‘ie op de weg te zien: de Kia PV5. Kia’s nieuwe Platform Beyond Vehicle wordt leverbaar in personenuitvoering, als bedrijfsbus en als chassis-cabine. De PV5 staat op het nieuwe E-GMP.S platform, waarbij de S staat voor services.
Het is een bijzondere en unieke ‘bus’ in dit segment, Kia heeft een Flexible Body System uitgedacht voor de PV5 wat het mogelijk maakt om de carrosserie naar wens op te bouwen. Kia biedt de PV5 zelf aan als personenbus, vrachtbus, rolstoeltoegankelijk en als chassis-cabine. Daarnaast is hij leverbaar met dubbele cabine, met klapbare zijkanten, huif en gekoelde opbouw. Met andere woorden: de Kia PV5 is alles wat een bedrijfsbus moet zijn, zoals de iconische originele VW-bus. Dit is een copy-paste uit het persbericht dat goed duidelijk maakt hoe flexibel de Kia PV5 is:
De PV5 Cargo
De PV5 Cargo biedt ondernemers drie configuraties: Standard, Long en High Roof. De High Roof is ook verkrijgbaar als een Walk-Through, die ideaal is voor bezorgingstoepassingen. Hij heeft een laadruimte van maximaal 5.1 m³, waarin twee Europallets passen, en een lage instap van slechts 41,9 centimeter. De Standard en Long hebben een indeling voor twee passagiersstoelen, met een optionele derde stoel. De High Roof-uitvoering is standaard voorzien van een extra dakconsole. In de PV5 Cargo Walk-Through kan de passagiersstoel in de bodem worden weggeklapt en is er een schuifdeur aanwezig voor een extra makkelijke toegang tot de laadruimte.
Het optionele L-track-systeem biedt flexibiliteit in de laadruimte, net als het opbergplatform in de PV5 Passenger. Het systeem kan op verschillende plekken in de laadruimte worden geïnstalleerd, met verstelbare bevestigingsringen om lading effectief vast te zetten. De V2L-functionaliteit biedt stroomtoegang in de laadruimte om efficiënter te kunnen werken. Ook maakt Kia gebruik van gegevensverzameling en -analyse om de productiviteit van wagenparkbeheerders te verhogen.
De PV5 Passenger
De PV5 Passenger is geschikt voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik: hij biedt veel comfort voor passagiers, heeft een ruim interieur met veel bagageruimte, een opklapbare achterklep en opvouwbare stoelen. Het open-sourceplatform maakt een breed pallet van accessoires mogelijk om de functionaliteit verder te vergroten. Het interieur heeft drie rijen stoelen en verschillende indelingsmogelijkheden. In de 2-3-0-indeling kunnen de eerste en tweede rij als zitplaatsen dienen, terwijl de derde rij als bagageruimte wordt gebruikt. De stoelen in de tweede rij kunnen kantelen en opvouwen, wat de ruimte geschikt maakt voor bijvoorbeeld een kampeertrip. Naast een 2-2-3 stoelindeling biedt Kia ook de 1-2-3-indeling aan waarbij de ruimte rechts van de bestuurder extra opslag geeft.
De PV5 Chassis Cab
De PV5 Chassis Cab is ontworpen om verschillende conversieconfiguraties te ondersteunen. Het voertuig heeft een afgeschuinde carrosserie en wordt geleverd als een incompleet voertuig met een cabine die is afgeleid van de PV5 Cargo. De achterzijde heeft een vlakke structuur met zijdelingse botsingsbescherming voor de accu en extra montagebeugels voor het bevestigen van laadbakken (zoals een open of gesloten laadbak), wat zorgt voor veel aanpassingsmogelijkheden. Er is ook ruimte voor het aansluiten van externe apparaten. De PV5 Chassis Cab is geschikt voor verschillende toepassingen, zoals een kipper en een gekoelde laadbak. Met een voertuiglengte van 4.525 mm biedt ook mogelijkheden voor andere toepassingen.
Motoren en accu’s
De PV5 kan geleverd worden met een 51,5 of 71,2 kWh accupakket. De PV5 Cargo kan eventueel met een 43,3 kWh accu geleverd worden, voor lokaal transport. Er is een motorversie leverbaar: een 120 / 250 Nm sterke elektromotor. De PV5 Passenger met 71,2 kWh accu heeft het grootste rijbereik: 400 kilomter in de WLTP-cyclus.