Japanse autofabrikanten ontwikkelen nieuw communicatiesysteem
27 april 2021 Uit Door ArnoldSuzuki, Subaru, Mazda, Toyota en Daihatsu hebben een uniek samenwerkingsverband aangekondigd waarin ze een nieuw communicatiesysteem en bijbehorende apparatuur voor hun auto’s gaan ontwikkelen. Het gaat hierbij om de apparatuur voor connected cars en comfort- en veiligheidsfuncties.
Van nood tot deugd
De connected car is niet meer weg te denken uit de showrooms, de Europese Unie heeft indertijd (10 jaar geleden) stevig ingezet op regelgeving die connected cars en de bijbehorende technieken min of meer verplicht maakt. De EU ziet het namelijk is een belangrijke stap naar minder uitstoot, minder file’s en minder verkeersongevallen. Bijna alle recente testauto’s die hier op Carnold.nl aan bod zijn gekomen, hebben al een SOS-knop en een e-Call systeem aan boord. Daarnaast zijn er nog de comfort-systemen, zoals het vergrendelen van de auto op afstand, het via de smartphone bekijken van de voertuigstatus of zelfs de koppeling tussen de eigen agenda op de PC met de navigatie van de auto.
e-Call is in hoge mate gestandaardiseerd, maar de overige toepassingen zoals de comfortfuncties en het op afstand bekijken van de voertuigstatus verschillen per merk. Daarnaast zijn er nog systemen waarbij de auto op afstand door de werkplaats uitgelezen kan worden, om op afstand een diagnose te kunnen stellen. Deze systemen gaan verder dan de onboard hardware, software en de app op een smartphone, er zit een heel communicatienetwerk en infrastructuur achter waarin verbindingen en databases aan elkaar geknoopt moeten worden.
Kostenbesparing aan beide zijden, investeren in nieuwe toepassingen
Suzuki, Subaru, Mazda, Toyota en Daihatsu hebben de handen ineen geslagen om binnen een samenwerkingsverband zelf de hardware, software en de netwerken te kunnen bouwen. De bestaande systemen van Toyota worden daarbij gebruikt als startpunt voor de ontwikkelen. Elke fabrikant binnen het samenwerkingsverband gebruik dezelfde standaard, waardoor werkplaatsen, leasemaatschappijen en fleetowners niet aan meerdere systemen en een veelvoud aan kosten gebonden zijn. De vijf fabrikanten staan open voor aansluiting van andere merken en fabrikanten om zo tot een wereldwijde standaard te komen. Het belangrijkste punt van de samenwerking is kostenbesparing voor de deelnemende fabrikanten en de gebruikers van de systemen. Door de centrale ontwikkeling kunnen de deelnemende autobouwers zich meer richten op de ontwikkeling van deĀ bijbehorende apps en de overige toepassingen voor connected car technieken. Hierbij kun je denken aan voertuigdelen, verhuur en koppeling aan werkplaatsafspraken.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)