Ioniq 5 ingrijpend vernieuwd
5 maart 2024Hyundai heeft de Ioniq 5 zeer grondig onder handen genomen, alle kritische kanttekeningen van klanten en media zijn hierbij in acht genomen. Het belangrijkste nieuws: hij heeft een achterruitwisser!
De aanpassingen aan de Ioniq 5 zijn vrij ingrijpend voor zo’n jong model, maar goed, de concurrentie heeft ook niet bepaald stilgezeten. De voor- en achterbumper zijn compleet nieuw waardoor de totale wagenlengte 2 centimeter groeit. De sierverlichting in de voorbumper die tot voor kort was voorbehouden aan het topmodel, is nu aanwezig op alle versies. Onder het logo in de ‘grille’ is een indicator met vier pixels opgenomen die de laadstatus van de auto aangeeft.
Met de nieuwe voor- en achterbumper zijn ook de ‘goedkopere’ knipperlichten in de bumpers verdwenen, de knipperlichten zijn nu als led-lampen uitgevoerd en in de hoofdverlichting opgenomen. Dat doet meer recht aan het ontwerp van de Ioniq 5.
Het interieur krijgt een nieuwe middenconsole waarin nu een draadloze oplader voor smartphones is opgenomen, en er is een reeks knoppen aangebracht voor de stoelverwarming / -ventilatie. In het stuurwiel zijn nu de verlichte pixels die we kennen van de Ioniq 6 opgenomen.
Minder zichtbaar, maar wel degelijk merkbaar zijn de nieuwe schokdempers waardoor de Ioniq 5 comfortabeler rijdt. Er is een nieuwe veerpootbrug voor de vooras ontwikkeld, de carrosserie in zijn geheel is aanzienlijk stijver en Hyundai heeft veel onderstelaanpassingen gedaan om resonanties en trillingen te elimineren. En, wellicht het belangrijkste nieuws voor een EV is het feit dat de accucapaciteit van de grootste accu groeide van 77,4 naar 84 kWh. Voor meer informatie verwijs ik graag naar het kanaal van Car Scene Korea die een uiterst gedetailleerd videoverslag van de spiksplinternieuwe Ioniq 5 heeft.