Inbouw toerenteller
29 mei 2013Een dashboard zonder toerenteller is kaal. Een toerenteller is in mijn beleving noodzaak in een auto die als ‘1.6i GT’ door het leven gaat. Eigenlijk onbegrijpelijk dat Nissan Nederland een leuk aangekleed actiemodel verkocht zonder daarbij een compleet dashboard te leveren. Tijd voor actie, dus! Via Onderdelenzoeker.nl ben ik op zoek gegaan naar een instrumentencluster met toerenteller. Voor mijn oude Sunny vond er ik toentertijd een op de sloop in Drachstercompagnie, maar sloopSunny’s zijn dungezaaid, dus moest ik mijn heil zoeken via een online onderdelenservice (nog bedankt voor de tip Michiel!). Binnen 24 uur kreeg ik bericht van een sloperij, sorry, autodemontagebedrijf uit het zuiden des lands. De deal was snel geregeld en de volgende dag al stond de koerier voor de deur met een pakket. Daarin zat een uitermate zorgvuldig verpakt instrumentencluster:
En jawel, het was het gewenste instrumentencluster:
Mooi, het grote knutselen kon gaan beginnen. Eerst maar eens de vieze kap er af. Kennelijk heeft dit setje een tijdlang in een magazijnstelling gelegen. Achter de vieze kap ging een mooi setje meters schuil. Let ook even op de kilometerstand: dik 292.000 km. Mijn Sunny is pas halverwege:
Uiteraard moet de kilometerstand aangepast worden naar die van mijn Sunny. Dat betekent dus bijna 150.000 kilometer terugdraaien. Ik had twee opties: het bovenste telwerk terugzetten, of de bestaande snelheidsmeter overbouwen. Ik heb voor dat laatste gekozen, de oude teller was nogal vuil van binnen. Kijk maar eens naar de cijfertjes op de witte telrol:
Bovendien ontbreekt er iets op de oude snelheidsmeter. Vergelijk de foto van de oude en de bestaande snelheidsmeter maar eens:
Het verschil zit ‘m in de pulsenteller die op de onderste foto. Sunny’s met brandstofinjectie hebben zo’n ding op de snelheidsmeter. Ik weet nog niet precies waar dit voor is, maar door de pulsen te tellen kan de computer de voertuigsnelheid monitoren. Mooi, let’s get on with it. We gaan de wijzerplaat overbouwen. Je kunt niet zonder meer de wijzer er af trekken en de wijzerplaat losschroeven. De wijzer wordt door een klein veertje tegen zijn aanslag gedrukt, als je de wijzer lostrekt verliest deze veer zijn spanning waardoor de kalibratie van de snelheidsmeter niet meer klopt.
Ik heb de wijzer-as vastgezet door de klok van de as met een plakbandje vast te plakken aan de klok van de aandrijving. Door ook deze klok aan de behuizing vast te plakken blijft het veertje op spanning. Zierhier de wijzerplaat zonder naald:
Dit is het veertje dat je scherp in de gaten moet houden:
Et voila: de bestaande snelheidsmeter op de ‘nieuwe’ wijzerplaat:
Daarna heb ik de toerenteller nog even verwijderd om de lampkapjes (de blauwe) even goed te reinigen. Deze hadden nogal wat zwarte aanslag:
Daarna kon de boel weer inelkaar:
Omdat de stekkers van het bestaande instrumentencluster niet in de ‘nieuwe’ passen, moeten er verloopstekkers gemaakt worden. Het is gewoon een kwestie van de bestaande stekkers afknippen en voorzien van universele stekkers. De contrastekkers komen op het nieuwe dashboard, waarbij je de officiële stekkers van het nieuwe dashboard gebruikt. Dat ziet er zo uit:
Nog even een shot van het dashboard zonder instrumentencluster. Morgen gaan de stekkers er af en zullen we zien of de nieuwe aanwinst ook echt werkt. Er moet nog wel een extra kabeltje naar de bobine worden getrokken. In de bestaande kabelboom ontbreekt namelijk de signaalkabel voor de toerenteller, dit signaal komt rechtstreeks vanaf de bobine. Tot de volgende keer maar weer!
Gelukkig ben je een beetje technisch. Bij dat verhaal met die veer en de andere stekkers had bij mij al de moed in de schoenen gezakt…