Hyundai Kona N is klaar
27 april 2021De Kona N is productieklaar en Hyundai heeft alle relevantie informatie en beelden vrijgegeven. 280 pk, een top van 244 kilometer per uur en een uiterst capabel N-onderstel zijn de smaakmakers van de Kona aller Kona’s.
Het belangrijkste bij het ontwikkelen van een sportief model is het onderstel. Met de i30N sloeg Hyundai meteen spijkers met koppen, het onderstel van die auto is uiterst indrukwekkend. Het succes van N-modellen komen in belangrijke mate voor rekening voor Albert Biermann. Volgens hem is de Kona N een serieuze rijdersauto (voor wie daar nog aan twijfelde): “De Kona N is een echte hot SUV met het prestatieniveau van een hot hatch. Hij maakt korte metten met de opvatting dat SUV’s niet leuk mogen zijn om in te rijden. Als N-model overschrijdt hij de grenzen van een gewone SUV. De Kona N kan bochten rijden op het circuit zoals geen enkele andere SUV dat kan. Hij maakt alledaags autorijden opwindend.’
Grijnzen met N-Grin
Hyundai heeft een elektronisch limited slip differentieel ontwikkeld voor deze Kona, ondanks het feit dat het een voorwielaandrijver is met een relatief hoog zwaartepunt, kan de Kona N met zeer hoge snelheden bochten ronden. Het e-LSD is ontwikkeld om een maximale bochtsnelheid te halen. Daarnaast heeft Hyundai het N-Grin (ja, met een N en geen P) Control System ontwikkeld, dit systeem is de basis waarmee de rijmodus geselecteerd en bestuurd wordt. De Kona N heeft maar liefst vijf rijmodi: Normal, Eco, Sport, N en N Custom. Via N-Grin worden de motor-ecu, de besturing, het ESP en het uitlaatgeluid (jazeker) ingesteld.
Onmisbaar, onmiskenbaar
De Kona N verschilt wezenlijk van zijn modale broers en zusters: de drie sleuven voor de motorkaprand zijn de meest herkenbare stylingkenmerken van de N, de voorbumpers is wezenlijk anders en kreeg een aantal functionele aerodynamische elementen, waarbij de vinnen voor de wielranden het meeste opvallen. De rode bies in de bumpers en op de dorpels zijn een subtiele hint naar de sportieve inborst van de N. Maar je moet wel heel slechte ogen hebben om te missen dat je hier met een serieuze stuurmansauto te maken hebt. De N wordt geleverd op 19 inch velgen, maar de bandenmaat heeft Hyundai nog niet bekend gemaakt.
Ongekende acceleratie
De tweeliter viercilinder levert zoals gezegd een gezonde 280 pk en is altijd gekoppeld aan een achttraps transmissie met dubbele koppeling. Deze zorgt voor sprintvermogen en razendsnelle schakeltijd als het moet, maar als het even niet zo snel hoeft kan bak het toerental en de verbruikscijfer ook laag houden. Verbruikscijfers zijn overigens nog niet bekend (en ook wat minder relevant). De Kona N krijgt ook launch control en Hyundai zegt dat de Kona N tot ‘ongekende acceleratie’ in staat is. Carnold is dan ook erg benieuwd naar de sprintcijfers.
Uiteraard is er aan de veiligheid van de inzittenden en medeweggebruikers gedacht, Hyundai levert de Kona N dan ook standaard met het meest uitgebreide pakket veiligheids- en comfortvoorzieningen: een actieve rijbaanassistentie (LKA), autonome rijbaanassistentie (LFA), noodremassistent (FCA) met voetganger- en fietserherkenning en voor kruisend verkeer, vermoeidheidsherkenning (DAW), grootlichtassistent (HBA) en Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA).
Toch zit er een kleine kanttekening bij al dit opwindende nieuws: Hyundai Nederland heeft nog niet besloten of de Kona N ook op de Nederlandse markt geïntroduceerd gaat worden. Voor de liefhebbers geldt: hoop doet leven.