GR Yaris flink sterker

GR Yaris flink sterker

12 januari 2024 Uit Door Arnold

De Toyota GR Yaris heeft in no time een reputatie als meest begeerlijke hot hatch opgebouwd. Hij past naadloos in het rijtje 2000 GT, AE86 en LFA, iconische sportieve Toyota’s (en Lexussen, uiteraard). De GR Yaris verkocht aanzienlijk beter dan Toyota had durven hopen (alleen al in Europa ruim 18.000 stuks) , de halo car waar het merk aanvankelijk geld op dacht toe te leggen, is een behoorlijke lucratieve business voor Toyota. Achter de schermen heeft het merk hard gewerkt aan een nieuwe versie van de GR Yaris, Toyota heeft aanzienlijke technische verbeteringen aangebracht aan een auto die volgens velen nagenoeg perfect was.

 

Het belangrijkste nieuws is de verhoging van het motorvermogen en -koppel: dat steeg met 20 pk en 30 Nm naar 280 pk en 390 (!) Nm. Deze stijging komt vooral op het conto van een nieuwe cilinderkop met sterkere nokkenassen, nieuwe kleppen en een verhoogde brandstofdruk. Het onderblok werd ook aangepast: de zuigers zijn lichter en de zuigerveren sterker.

Nieuwe achttraps automaat

Net zo belangrijk als de vermogensstijging is de komst van de Direct Automatic Transmission. Voor Toyota was het belangrijk om een automatische transmissie te ontwikkelen, naar eigen zeggen voor snellere rondetijden op het circuit. Volgens Toyota is de nieuwe automatisch versnellingsbak duidelijk sneller. Bij de ontwikkeling lag de nadruk op snelle terugschakelacties. De DAT heeft acht versnellingen die qua verhoudingen dichter bijelkaar liggen dan de zes versnellingen van de handgeschakelde versnellingsbak. Toyota heeft ook rekening gehouden met intensief circuitgebruik door de koeling van de nieuwe versnellingsbak gedegen uit te voeren: een transmissiekoeler is standaard.


Stijvere carrosserie, beter onderstel

De torsiestijfheid van de GR Yaris werd verhoogd door het aantal puntlassen met ruim 13% te verhogen, Toyota gebruikt ook een kwart mee structurele lijm. Hierdoor is de carrosserie aanzienlijk stijver waardoor het rijgedrag en ook het rijgevoel aanzienlijk scherper zijn.
Toyota heeft haar rallyrijders gevraagd waar zij ruimte voor verbetering zagen wat het onderstel betreft. Hun input is gebruikt om de bevestiging van de voorste schokdempers te verstevigen en om de voor- en achterveren opnieuw te ontwikkelen. Deze aanpassingen zijn vooral merkbaar bij het rijden onder extreme omstandigheden.

Nieuw interieur

De GR Yaris krijgt vanaf nu een uniek interieur dat meer verschilt van de bread and butter Yarissen: Het nieuwe dashboard is uniek voor de GR en is volledig rond de bestuurder gecentreerd. De zitpositie werd aanzienlijk verbeterd, de bestuurdersstel staat 15 millimeter lager, de dashboardrand werd 50 millimeter verlaagd en het nieuwe digitale instrumentarium is 15 graden gekanteld voor een betere afleesbaarheid. Voor de nieuwe automatische transmissie hanteert Toyota de schakelrichting van rallyrijders wanneer de bak in handmatige modus gebruikt wordt: duwen is terugschakelen, trekken is opschakelen. Precies zoals het hoort!

Opgefrist uiterlijk

Het uiterlijk van de GR Yaris werd ook gefinetuned, dit is wat het persbericht er over zegt:

Aan de voorkant van de auto is een nieuwe stalen rooster gemonteerd voor de onderste grille, geoptimaliseerd voor de beste balans tussen dikte, sterkte en gewichtsreductie. De zijgrille heeft een grotere opening en de onderste bumper een nieuwe split-constructie die reparatie of vervanging eenvoudiger en goedkoper maakt. Aan de achterkant zorgt een opening in de onderste sierlijst ervoor dat lucht via de bodem kan ontsnappen. Dit reduceert de luchtweerstand, verbetert de wendbaarheid en stabiliteit van de auto en voert de warmte van het uitlaatsysteem beter af.

De mist- en achteruitrijlichten zijn niet langer in de bumper verwerkt, maar geïntegreerd in de achterlichtunits. Dit beperkt het risico op schade. Het derde remlicht is verplaatst van de achterspoiler naar een lagere positie op de achterklep, zodat alle achterlichten op één lijn liggen en duidelijk zichtbaar zijn voor achteropkomend verkeer. Door het derde remlicht te verplaatsen, kan de achterspoiler ook eenvoudiger worden gewijzigd of aangepast.

De nieuwe GR Yaris is daarnaast verkrijgbaar in een nieuwe exterieurkleur, genaamd Precious Metal. Andere kleuren zijn Emotional Red, Precious Black en Super White/Platinum White Pearlescent – kleuren die verwijzen naar de kleurstelling van de racewagens van Toyota GAZOO Racing. De uitrusting van het model is ook uitgebreid, onder meer met Toyota Safety Sense-systemen van de nieuwste generatie, geïntegreerde navigatie en een digitale sleutel. De GR Yaris met automatische transmissie heeft een nog rijkere uitrusting, met gesmede lichtmetalen wielen, een premium JBL-geluidssysteem en sensoren aan de achter- en zijkant.

23 artikel(en) « van 23 »