Een keerpunt in de autohistorie: de Toyota Mirai
18 november 2014Toyota noemt het zelf een keerpunt in de autohistorie: de eerste waterstofauto. Topman Akio Toyoda heeft op de Los Angeles Auto Show vandaag de allereerste in serie geproduceerde waterstofauto onthuld: de Toyota Mirai. Mirai is Japans voor ’toekomst’ en volgens Toyota is waterstof te brandstof van de toekomst. En Toyota is niet over één nacht ijs gegaan.
Miljoenen testkilometers
In 1992 is Toyota begonnen met de ontwikkeling van brandstofceltechniek, die Door het merk TFCS (Toyota Fuel Cell System) genoemd wordt. Omdat deze nieuwe techniek minstens zo betrouwbaar moest zijn als de bestaande Toyota technieken, is het systeem tot op het bot beproefd. Testauto’s hebben miljoenen kilometers afgelegd om de spreekwoordelijke betrouwbaarheid vanaf de eerste productieauto te garanderen. Het TFCS is veel efficiënter dan bestaande verbrandingsmotoren en stoot geen schadelijke gassen of koolstofdioxide uit. Enkel waterdamp verlaat de ‘uitlaat’.
Bewust anders
Het uiterlijk van de Mirai is even wennen, Toyota heeft bewust voor een afwijkende en opvallende vormgeving gekozen om de Mirai herkenbaar te maken. En hoe je het ook wendt of keert: hij is herkenbaar van grote afstand. De luchtinlaten naast de grille springen het meest in het oog, beide zijn noodzakelijk om het Fuel Cell systeem goed te laten werken. Ze zorgen voor de aanvoer van zuurstof voor de brandstofcel en de koeling.
Belangrijke innovaties in de hoofdcomponenten
Alle techniek is in eigen huis ontwikkeld. Voor de drie hoofdcomponenten heeft Toyota dan ook pionierswerk moeten verrichten. Het eerste hoofdcomponent is de Fuel Cell Stack, een component dat normaalgesproken met een luchtbevochtiger werkt. Toyota is er in geslaagd een functionerend systeem te maken dat zonder een dergelijke bevochtiger werkt. Dit maakt het systeem compacter, lichter, maar ook betrouwbaarder.
Toyota’s Fuel Cell Boost Converter is een uitermate compacte en zeer efficiënte converter die de elektriciteit uit de Fuel Cell Stack kon boosten naar 650 volt.
Last but not least zijn de brandstoftanks. De vloeibare waterstof wordt onder een druk van liefst 700 bar opgeslagen, dit vraagt om buitengewoon sterke brandstoftanks die bestand moeten zijn tegen intensief gebruik, maar zeker ook aanrijdingen. Elke Mirai heeft twee waterstoftanks. Deze zijn opgebouwd uit drie lagen koolstofversterkt kunststof die de hoge opslagdruk moeiteloos weerstaan. Toyota stelt dat de Mirai in 5 minuten volledig vol te tanken is.
Specificaties brandstofsysteem
Eigenzinnig interieur
Bij een opvallend exterieur hoort natuurlijk ook een opvallend interieur. Of beter gezegd: in de auto van de toekomst hoort een high-tech interieur. We zien veel bekende Toyota componenten en vormtaal terug in het interieur. De centrale displays doen erg denken aan die in een Prius, maar wel helemaal nieuw is de bediening van de klimaatbeheersing via elektrostatische vlakken. Helemaal Star Trek! De voorstoelen zijn uitgebreid elektrisch instelbaar, beide zijn achtvoudig te verstellen.
Rijdynamiek
Schoon zijn betekent niet automatisch dat je ook braaf moet zijn. Bij autorijden hoort rijplezier, en daarom heeft Toyota uitgebreid aandacht geschonken aan de rijdynamiek van de Mirai. Om te beginnen heeft de auto een zeer laag zwaartepunt, en omwille van de veiligheid van de brandstoftanks is de carrosserie extreem stijf. Tel hierbij op dat de elektromotor erg sterk en koppelrijk is, en je begrijpt dat de Mirai goed van zijn plek komt en een dynamische rijstijl niet schuwt.
Voorbehouden voor de Japanse en Amerikaanse markt
De Mirai is vooralsnog voorbehouden aan de thuismarkt en Noord-Amerika. De reden hiervoor is de infrastructuur voor waterstoftankstations die in die landen goed op orde is. In Nederland is momenteel nog maar één tankstation voor waterstof. Volgend jaar September maakt de Mirai de oversteek naar Europa. Denemarken, Duitsland en Engeland krijgen de primeur voor de Europese verkoopstart.
Specificaties Mirai