Deze zomer bij de dealer: de nieuwe Honda HR-V
20 februari 2015Gisteren heeft Honda de nieuwe HR-V officieel onthuld. De compacte SUV van Honda staat deze zomer bij de Europese dealers, en Honda heeft hooggespannen verwachtingen. We hoeven niet bang te zijn dat Honda blindelings meerent in de SUV / Crossover hype, want als je de specificaties doorneemt, kun je niets anders dan concluderen dat het een echte Honda is.
Coupélijnen
De HR-V is op zijn fraaist als je ‘m van de zijkant bekijkt, Honda heeft de auto een coupé-achtige raamlijn meegegeven en daarmee pik je de HR-V er zo tussenuit. De daklijn gaat vanaf de C-stijl zijn eigen weg waardoor het profiel wat meer lengte krijgt, en waardoor de achterruit niet al te vlak komt te liggen. Honda offert geen interieurruimte op voor een fraaier exterieur, precies zoals we gewend zijn van het werk.
Honda claimt dat het interieur nieuwe standaarden zet qua ruimteaanbod, de hoofd-, been- en schouderruimte passen bij een auto uit een hoger segment. De HR-V staat op Honda’s Global-B platform, en heeft zoals de Jazz en Civic de brandstoftank onder de voorstoelen. Uiteraard ontbreken de onvolprezen Magic Seats niet, in neergeklapte toestand biedt deze achterbank veel bergruimte onder de zitting, en in opgeklapte toestand heb je een ongekende transportruimte achter de voorstoelen. Je Honda Dax rij je gewoon via de achterdeuren naar binnen. De kofferruimte meet tussen de 453 en 1026 liter.
Honda Connect en Android
Het dashboard is gemaakt uit zachte, ‘aanraakvriendelijke’ kunststoffen in combinatie met geborsteld aluminium en hoogglans elementen. Dat geeft het geheel een chique, sportieve uitstraling. De bestuurder kijkt uit over drie ronde instrumenten, de snelheidsmeter is voorzien van Honda’s ECO Assist, die de achtergrondkleur van de wijzerplaat varieert naarmate er zuiniger of onzuiniger gereden wordt. De Executive-versies zijn voorzien van een panoramadak dat met één knopdruk volledig geopend kan worden.
Centraal op het dashboard is het beeldscherm van Honda Connect geplaatst. In de Comfort-uitvoering meet dit scherm 5 inch, de Sport en Executive hebben een 7 inch scherm. Het systeem draait op Android 4.0.4 en biedt alle functionaliteiten die de gadget-minded automobilist maar kan wensen: actuele verkeersinfo, social media, mirrorlink, internetradio. Kortom: the whole nine yards. Ook de voertuiginformatie zoals verbruik en reisinformatie wordt op dit scherm getoond.
State of art veiligheidssystemen
Met uitzondering van de basisuitvoering zijn alle HR-V’s voorzien van Honda’s Driver Assist System. Het systeem maakt gebruik van een frontradar en camera’s voor en achter op de auto. De data van beide systemen wordt gecombineerd. Het HDAS bestaat uit Intelligent Speed Assist, City Brake Active Assist, Forward Collision Warning, Lane Departure Warning, verkeersbordherkenning en een grootlichtassistent. De City Brake Active is standaard op alle HR-V’s.
Motoren
De Europese versies worden vooralsnog alleen met voorwielaandrijving geleverd, er zijn twee motoren leverbaar: de 1.5 i-VTEC en 1.6 i-DTEC. De benzineversie levert 130 pk, de diesel 120 pk. De benzineversie is leverbaar met een CVT die ook manueel geschakeld kan worden.