Daar is de Solterra!
11 november 2021 Uit Door ArnoldDe Subaru Solterra is onthuld, kort na de presentatie van zijn Toyota-evenknie, de bZ4X. Bijzonder aan de Solterra is dat hij ook met louter voorwielaandrijving leverbaar is. Volgens Subaru Corporation is het in alle uitvoeringen een echte Subaru. Let’s have a look…
De joint-venture met Toyota heeft in elk geval geen hindernis gevormd voor de typische Subaru-trekken in de Solterra. Het motto “Enjoyment and peace of mind” is volop van toepassing op Subaru’s eerste BEV. Het uiterlijk wijkt ook af van de bZ4X, om te beginnen heeft de Solterra een afwijkend front met een zeshoekige grille, mistlampen en koplampen met een afwijkende dagrijverlichting. En profil zijn de onderlinge verschillen miniem, Subaru plakt een ander plaatje op het deksel van de laadopening. De achterzijde verschilt door andere achterlichten, die in de pas lopen met de overige Subaru-modellen, en een iets andere omlijsting van de kentekenplaat.
Subaru’s aandeel in de gezamenlijke ontwikkeling is grotendeels onzichtbaar, maar wel cruciaal voor de veiligheid, rijprestaties en de productie van de auto’s. De schaalbaarheid van het e-Subaru Global Platform (e-SGP) komt uit de koker van Subaru Corporation, de veiligheidseigenschappen danken de Solterra en bZ4X aan Subaru’s inspanningen. De accu’s zijn onder de wagenvloer geplaatst en vormen een structureel onderdeel van de carrosserie en dragen dus ook bij aan de torsiestijfheid – en daarmee ook aan de rijeigenschappen.
Het is de eerste Subaru met een gescheiden vierwielaandrijving, dat houdt in dat er geen mechanische verbinding is tussen de voor- en achteras. Subaru’s decennialange ervaring met vierwielaandrijving was leidend voor de engineering van dit AWD-systeem. Met name de koppelverdeling en vermogensregeling over beide assen vergt de nodige specialistische know-how. De verwachtingen over het off-road gedrag van de Solterra zijn dan ook hooggespannen. De SOlterra beschikt dan ook over Subaru’s X-Mode vierwielaandrijving dat voor een veilig en voorspelbaar rijgedrag op slecht wegdek zorgt. Het geavanceerde Grip Control zorgt voor een constante rijsnelheid op een ondergrond op een gladde of losse ondergrond. Hierbij kun je denken aan een steile klim op een grindweg, of afdalen op een onverharde ondergrond.
Subaru heeft ook de belangrijkste specificaties bekendgemaakt, waaronder de maten, gewichten en actieradius. In de Japanse WLTC cyclus haalt de voorwielaandrijver 530 kilometer op een acculading, de vierwielaagedreven Solterra haalt 460 kilometer. De laatstgenoemde weegt 2.020 kilo, de voorwielaandrijver 1.930 kilo. Dat is een vrij bescheiden 90 kilo meergewicht voor de extra motor op de achteras. De Solterra is 4,96 lang, 1,86 breed en 1,65 hoog. Een fikse auto dus, die in de buurt van een Outback komt. De motorvermogens zijn ook het vermelden waard, de voorwielaandrijver heeft een motor met 150 kW, de vierwielaandrijver krijgt twee identieke motoren op de voor- en achteras: 80 kW elk. De accu’s hebben een spanning van 355 volt, 71,4 kWh aan capaciteit en laden met maximaal 150 kW DC. Halverwege 2022 wordt de Solterra geïntroduceerd op de belangrijkste wereldmarkten, Japan, China, de VS, Canada en Europa.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)