(Bijna) vaarwel: Toyota Supra Final Edition
29 november 2024De productie van de Toyota GR Supra loopt ten einde, maar het model vertrekt niet in stilte. Integendeel, Toyota heeft een heel bijzondere en fraaie eindversie van de GR Supra ontwikkeld: de GR Supra A90 Final Edition. Die krijgt maar liefst 95 pk extra vermogen en 70 Nm extra koppel. En vanzelfsprekend wordt de Final Edition fraai aangekleed met functionele extra’s die hun oorsprong in de racesport vinden.
Over autoracen gesproken: de GR Supra blijft in productie voor de racesport, maar deze versies zullen we nooit op de weg zien omdat ze daarvoor geen typegoedkeur hebben. En ook de GR Supra A90 Final Edition blijft een zeldzaamheid omdat er maar 300 stuks van gebouwd worden. Naast de stijging van het motorvermogen en -koppel ligt ook de topsnelheid van 270 kilometer per uur een stuk hoger dan de ‘reguliere’ versies. Die halen 250 km/u. Dat komt door aanpassingen aan de inlaat, uitlaat, katalysator en de ECU-mapping.
Af fabriek krijgt de Final Edition een KW onderstel en een aangepaste onderstelgeometrie met instelbare schokdempers, een aangepast differentieel en een aangepaste stuurinrichting. Hierdoor wordt de wegligging aanzienlijk verbeterd, en ook het stuurgevoel is directer. Naast deze minder zichtbare aanpassingen krijgt de Final Edition ook veerpootbrug in de bagageruimte.
Dan zijn er nog de Brembo remmen met omvlochten remleidingen, een slingerschot in het carter, koolstofvezel voor- en achterspoiler, canards op de voorbumper, een luchthapper in de motorkap en een Akrapovič einddemper. Kortom: geen halve maatregelen die zonder twijfel een enorm effect hebben op de prestaties en het rijgedrag. Ook in het interieur heeft Toyota zich uitgeleefd: speciale Recaro kuipstoelen met Alcantara kussens, koolstofvezel componenten en een met Alcantara bekleed stuurwiel. Volgend jaar begint de laatste productierun van de A90 GR Supra. Tegen die tijd worden ook de laatste details en prijzen bekendgemaakt.