Autosalon Genève 2014
4 maart 2014De persdag van de Autosalon van Genève zit er op en de Japanse merken hebben veel laten zien van het moois dat ons in de (nabije) toekomst te wachten staat. In deel 1 van het beursverslag lees je het nieuws van Nissan en Infiniti.
Spectaculair nieuws van Infiniti: de Q50 Eau Rouge
Amper twee weken geleden stuurde Infiniti een teaser van de Q50 Eau Rouge de wereld in. We zagen geen rijdende auto, maar we konden ‘m wel horen. Er was duidelijk een vleugje GT-R hoorbaar in het motorgeluid. Naar nu blijkt, is het niet bij een vleugje gebleven want Infiniti heeft doodleuk een VR38 DETT in het vooronder van de Q50 gemonteerd. De Q50 Eau Rouge is eigenlijk een vierdeurs GT-R! Het blok levert 568 pk, en dat is meteen ook het enige officiële cijfer dat Infiniti vrijgeeft voor de Q50 Eau Rouge. Of de auto ook daadwerkelijk in productie gaat is nog niet zeker, maar getuige de FX Vettel Edition is Infiniti niet vies van een badass topmodel.
Goed nieuws van Infiniti: de Q50 2.0i
In Genève maakte de nieuwe 2.0 benzinemotor voor de Q50 zijn Europese debuut. Dit voorjaar wordt de kleinste benzinemotor voor de Q50 op de Chinese markt geïntroduceerd, in het najaar wordt de 2.0i in Europa leverbaar. De motor heeft een slagvolume van 1.991 cc en levert 157 kW (214 pk) bij 5.500 toeren, het maximale koppel van 320 Nm is paraat tussen de 1.250 en 3.500 toeren. Infiniti heeft de het blok duidelijk ontwikkeld met het oog op trekkracht bij lage toeren, het blok heeft een opvallend ondervierkante boring / slag verhouding: 83 x 92 mm. Nadere details zoals het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn nog niet bekend.
Nieuwe Juke en e-NV200 van Nissan
Nissan is niet over een nacht ijs gegaan voordat de e-NV200 geïntroduceerd werd. Deze compacte bestelwagen (met de Evalia als gezinsvriend) heeft de aandrijflijn en het laadsysteem van de succesvolle Leaf, en werd aan een uitgebreide praktijktest onderworpen. Fed-Ex, Coca-Cola en DHL hebben de elektrische NV200 langdurig getest voordat Nissan de uiteindelijke versie deze week presenteerde. De elektromotor levert 109 pk, het accupakket kan aan een snellader in een half uur tot 80% worden opgeladen. De actieradius bedraagt (onder ideale omstandigheden) 170 kilometer. Het accupakket snoept niets van de riante laadruimte af, de e-NV200 slikt, net als zijn benzine- en dieselbroers, twee europallets.
In de zomer komt de vernieuwde Juke naar Nederland. Nissan heeft een uitgebreide teasercampagne vooraf laten gaan aan de officiële introductie in Genève, maar de Juke bleek uiteindelijk niet zo ingrijpend gewijzigd als gedacht. Hij is nog even markant als ‘ie al was, maar op detailniveau is de Juke aangepast om in de pas te lopen met de spiksplinternieuwe Qashqai en Note. De lampen in de motorkap werden voorzien van led-dagrijverlichting, en ook de knipperlichten in de spiegelbehuizingen zijn voorzien van led’s. De koplampen huisvesten xenon-pitten, maar of dit standaard is, is nog niet duidelijk. Wel kan de Juke nu voorzien worden van de Around View Monitor.
Het belangrijkste nieuws is de komst van de 1.2 DIG-T onder de motorkap, dit blok kennen we al uit de Qashqai. Ook de 1.6 DIG-T werd onder handen genomen, evenals de vierwielaandrijving. Opvallend nieuwtje is dat de kofferruimte van de voorwielaangedreven Juke’s met 40% is vergroot. Handig!