Nissan E-NV200 met 16 kuub laadruimte

Urban Mobility Systems heeft in opdracht van City Hub een nieuw vervoersconcept op basis van de succesvolle Nissan E-NV200 ontwikkeld: de Zolution. Een trekker-oplegger combinatie met 16 kuub laadvolume, 1.100 kilo laadvermogen en te rijden met slechts rijbewijs B.

Opschieten met EV-stadsdistributie

City Hub is een distributievervoerder in meerdere grote Nederlandse steden. Hun vervoersconcept  slaat in steeds meer steden aan: Een distributiecentrum buiten de stad en vervoer naar de binnenstad met kleine elektrische voertuigen. Om deze wijze van distributie in de Utrechtse binnenstad te stimuleren wilde de gemeente Utrecht City Hub toestaan om de busbaan te gebruiken, op voorwaarde dat er minstens 50 km/u gereden wordt. Iets dat met de huidige voertuigen van City Hub niet mogelijk is.

Bestaande middelen combineren

City Hub klopte aan bij Urban Mobility Systems (UMS), dat in samenwerking met de opdrachtgever een compleet nieuw voertuig ontwikkelde, de Zolution. De basis is een aangepaste Nissan E-NV200, de gecoupeerde laadruimte heeft plaats gemaakt voor een kogelkoppeling en een aansluiting voor de elektrische voeding van de oplegger. Onder het composiet achterdek bevindt zich een stalen constructie die de verbinding vormt met het chassis van de Nissan. De torsiestijfheid van het chassis is groter dan een standaard E-NV200.

Trekker-oplegger zonder BE

Doordat de oplegger vast verbonden is met het trekkend voertuig – omkoppelen is niet nodig – en omdat het GVW de 3.500 kilo niet overschrijdt, kan de Zolution met rijbewijs B gereden worden. UMS heeft van meet af aan in samenspraak met de RDW samengewerkt om dit binnen de bestaande wet- en regelgeving mogelijk te maken.

Oplegger zonder chassis

De oplegger is volledig opgetrokken uit composietmateriaal en heeft geen chassis. Dit resulteert in een uitermate solide en lichte oplegger met een zeer lage laadvloer: de opstap is slechts 21 centimeter. Voldoende om zonder een liftklep rolcontainers in- en uit te rijden. UMS heeft ook een versie met kniel-as in de planning, daarmee kunnen pallets op palletwagens probleemloos in de oplegger gereden worden. Een ander voordeel van een chassisloze oplegger is het lage gewicht waardoor het laadgewicht maximaal is: 1.100 kilo.

Geremde oplegger, regenererende trekker?

De actieradius van een EV wordt in de praktijk vooral bepaald door de rijstijl en de mate waarin regeneratief geremd wordt. Teveel remvermogen van het trekkende voertuig en een hoog getrokken gewicht kunnen leiden tot een instabiele combinatie, om dit te ondervangen heeft UMS een interessant stukje ontwikkelingswerk gedaan. De oplegger is voorzien van elektrisch gestuurde trommelremmen en aslastmeting. Het remvermogen wordt afgestemd op het gewicht waardoor de combinatie mooi ‘gestrekt’ blijft tijdens het remmen, zonder het regeneratief remvermogen van de elektromotor teveel te beperken.

De praktijk, planning en prijzen

Een belangrijke vraag is wat de actieradius van de Zolution is. UMS geeft een reëel rijbereik van 150 kilometer op. De topsnelheid is 85 kilometer per uur, voldoende om ook buiten de stad geen rijdende hindernis te vormen. UMS levert voor eind dit jaar de eerste van de drie bestelde Zolutions aan City Hub. UMS ziet de toekomst zonnig in, er zijn plannen om de oplegger in verschillende uitvoeringen te gaan leveren, waaronder een versie met koeling in het kopschot-compartiment. Alles op klantwens uiteraard, de Zolution zoals City Hub in gebruik neemt, kost € 75.000 ex. btw.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.