Autosalon van Genève – Toyota Auris grondig vernieuwd

Toyota_Auris_6De onlangs aangekondigde vernieuwde Avensis staat samen met de stevig opgefriste Auris te pronken op de Toyota-stand. Het grote nieuws is niet zozeer de cosmetische- en technische upgrade van beide modellen, maar de komst van de nieuwe 1.2 turbo benzinemotor is dat wel. Interessant nieuws voor de Nederlandse Toyota-fans, met name voor de zakelijke rijders, want de Toyota Auris én Avensis zijn nu leverbaar met lage(re) bijtelling.

Toyota_Auris_8

Nieuwe motoren – Toyota gaat downsizen

De nieuwe 1.6 dieselmotor die aangekondigd is voor de Avensis wordt straks ook geleverd in de vernieuwde Auris. Naast de hybrideversies is straks ook een spiksplinternieuwe 1.2 turbomotor leverbaar voor de Auris. Dit blok levert 116 pk/ 85 kW bij 5.200 toeren en 185 Nm koppel vanaf 1.500 toeren. De Auris is grondig herzien door de Toyota-ingenieurs, het uiterlijk werd flink strakgetrokken, het interieur kreeg een stevige opwaardering en de Auris is straks ook leverbaar met Toyota’s Safety Sense. Dit systeem bestaat uit een botssignalering (Pre-Collision System), een rijbaanassistent, automatisch grootlicht en verkeersbordherkenning.

Toyota_Auris_4Om de concurrentie weerwoord te bieden heeft Toyota het interieur grondig vernieuwd. In de eerste plaats valt het herziene ontwerp op, maar als je het dashboard grondiger onder de loep neemt, zie je dat alles mooier inelkaar steekt en uit mooiere materialen is opgebouwd. Het instrumentarium (snelheidsmeter, toerenteller) is opnieuw ontworpen en op de middenconsole is een nieuw 4,2 inch TFT-scherm geplaatst.

Toyota_Auris_2De uiterlijke verschillen met de huidige Auris zijn duidelijk, de grille is opnieuw ontworpen en het Toyota-embleem is een maatje gegroeid. Ook Toyota levert nu LED-koplampen op de Auris (standaard op de Executive en Lease Pro), de koplampunits zijn ook voorzien van LED-dagrijverlichting. In juni staat de nieuwe Auris bij de dealers.

Motorspecificaties

1.2T 6-bak (CVT) Vermogen 85 kW (116 pk) bij 5.200-5.600 tpm, Koppel  185 Nm bij 1.500-4.000 tpm, Verbruik 4,7 l/100 km (CVT: 4,6 l/100 km) 109 gr/km (CVT: 106 gr/km) Topsnelheid 200 km/uur, 0-100 km/u 10,1 sec.
1.3 VVT-i 6-bak Vermogen 73 kW (99 pk) bij 6.000 tpm Koppel 128 Nm bij 3.800 tpm Verbruik 5,4 l/100 km 125 gr/km Topsnelheid 175 km/uur 0-100 km/u 12,6 sec.
1.8 Hybrid CVT Vermogen 100 kW (136 pk) Koppel 142 Nm bij 2.800-4.400 tpm Verbruik 3,5 l/100 km 79 gr/km Topsnelheid 180 km/uur 0-100 km/u 10,9 sec.
1.4 D-4D Vermogen 66 kW (90 pk) bij 3.800 tpm Koppel 205 Nm bij 1.400-2.800 tpm Verbruik 3,4 l/100 km 89 gr/km Topsnelheid 180 km/uur 0-100 km/u 12,5 sec.
1.6 D-4D Vermogen 82 kW (112 pk) bij 4.000 tpm Koppel 270 Nm bij 1.750-2.250 tpm Verbruik 4,1 l/100 km 104 gr/km Topsnelheid 190 km/uur 0-100 km/u 10,5 sec.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *