Koning van de weg – Toyota Crown 2600 MS 68

In de zomer van 2008 is Roel de Ruijter onderweg om een nieuwe hobby-auto op te halen. Hij heeft dan al een groot aantal Japanse klassiekers in bezit gehad, en de nieuwe aanwinst valt ook onder die categorie. Hoewel er een veelvoud aan merken en types van Japanse makelij op de oprit heeft gestaan, staat het merk en model van het nieuwe project vooraf al vast: een Toyota Crown, deze keer het type MS112. Enkele jaren terug heeft Roel besloten om zijn hobby toe te spitsen op de opper-Toyota, in al zijn verschijningsvormen. De nieuwe aanwinst staat echter helemaal achter in een loods, en laat zich niet zonder hindernissen naar buiten rijden. Er staat een half gedemonteerde auto in de weg die eerst naar buiten gereden moet worden. Terwijl Roel dat doet springt er een vonkje over met verstrekkende gevolgen…

Bijvangst

De sta-in-de-weg die naar buiten gereden moet worden blijkt een geval apart. Het half gedemonteerde vehikel is een Toyota Crown MS 68, een custom wagon nog wel. De auto hoeft maar een klein stukje verreden (lees: geduwd) te worden, maar dat geeft Roel voldoende bedenktijd om te besluiten dat de MS 68 mee naar Eindhoven gaat. En aldus geschiedde, nadat bleek dat de verkoper geen tijd voor restauratie had en de Crown wel wilde verkopen. In augustus 2008 toog Roel samen met broer Marco, Roel’s vrouw Franca en haar vader Bart naar de opslag waar de MS 68 stond en vervoerden het oude beestje per autoambulance naar Eindhoven. Daarna volgden nog drie ritten – per Crown MS 112 – om alle losse onderdelen op te halen. Daarna kon het inventariseren beginnen, hoe compleet is de auto, in welke staat verkeert het geheel, en hoe pakken we het aan? Een ding stond buiten kijf: dit zou geen gemakkelijke restauratie worden.

De restauratie van een Japanse klassieker is geen eenvoudige opgave vanwege het simpele feit dat onderdelen zeer lastig te verkrijgen zijn. Het is het andere uiterste van een VW Kever waarvoor alle onderdelen in overvloed voorhanden zijn. Bij de inventarisatie van de onderdelen bleek helaas het nodige te missen, zoals de kachel en de achterste zijruiten. En laat die laatste nou onvindbaar zijn… Enkele onderdelen die nog wel bruikbaar waren werden toch afgedankt, omdat het technische en esthetische aspect zwaar wegen bij Roel. Het chassis en de carrosserie verkeerden in behoorlijke staat, er waren in elk geval geen gebreken die een handige hobbyist zoals Roel niet kan verhelpen. Vol goede moed werd er aan de restauratie begonnen.

Modelgeschiedenis Toyota Crown

De Toyota Crown heeft een bijzondere positie in de autohistorie. In Nederland is het model amper bekend, de Crown was het topmodel van Toyota en kon qua verkoopaantallen niet tegen de Duitse luxemerken opboksen. Het is het langslopende Toyota-model, de Crown staat al sinds 1955 in de Toyota-catalogus. In Nederland verdween het model uit de prijslijsten toen zijn spirituele opvolger verscheen; de Lexus LS 400. De Crown MS 68 stamt uit de S 60 – S 70 modelserie, oftewel de vierde generatie Toyota Crown. Deze generatie werd geïntroduceerd in 1971 en werd in 197 4 alweer opgevolgd door de S 80 – S 100.De S 60 serie was leverbaar als sedan, coupé en custom wagon. De MS 68 werd in ’73 geïntroduceerd en had de machtige 4M 2.6 liter zes-in-lijn onder de motorkap. In Roel’s MS 68 is deze gekoppeld aan een drietraps automaat met stuurkolombediening. Deze Crown is overigens niet de enige in huize De Ruijter, hij deelt de garage met een MS 112 uit ’83 en een beeldschone MS123 uit ’85.

Donoren

Nadat de restauratie een paar maanden onderweg was, werd een donorauto op de kop getikt bij de verkoper van de MS 68. Met deze aanschaf was Roel ruimschoots voorzien van onderdelen, plaatwerk en een werkende kachel. Toch kleefde er een ‘maar…’ aan deze aanschaf, namelijk het feit dat het een RS 60 sedan was en deze de noodzakelijke achterste zijruiten niet heeft. Via- via kwamen De Ruijters een slooprijpe MS 67 custom wagon op het spoor in België, en ook deze werd per autoambulance naar het Brabantse land vervoerd. Hiermee waren ook de langgezochte achterste zijruiten in bezit, er moest weliswaar een complete auto voor aangeschaft worden, maar dan heb je ook wat.

Nadat de MS 68 (het restauratieproject) gestript was, werd duidelijk in welke staat de carrosserie verkeerde. Al met al viel het nog mee, al zaten er genoeg rotte plekken in, maar geen zaken waarvoor een professionele plaatwerker voor ingeschakeld hoefde te worden. Zonder geluk vaart niemand wel, dat geldt in het bijzonder voor mensen die zich aan de restauratie van een Japanse klassieker wagen. Zo kwam Roel een paar splinternieuwe voorspatborden tegen op internet, een voormalig taxibedrijf in Arnhem had deze ooit aangeschaft in de tijd dat ze met Crown’s reden. De prijs was lachwekkend laag,  zelden heeft iemand de afstand Eindhoven – Arnhem zo snel gereden…

Strak maken

De donorauto’s doneerden met name plaatwerk aan Roel’s MS 68, en Roel schuwde het moeilijke werk niet. De dakrand van de donor-RS 60 werd overgezet, de wielkastranden en de benzine vulleiding achter werden vervangen, en de kokers onder de bodemplaat werden vernieuwd. Na een aantal maanden was de MS 68 klaar voor de spuiter, maar het bleek niet eenvoudig om een geschikte spuiter / autoschadehersteller te vinden. Er waren zelfs autospuiters bij die het project ‘te groot’ vonden. Kennelijk is spotrepair lucratiever… Uiteindelijk werd Polyester Paint Service in Eindhoven bereid gevonden om de auto te spuiten. Daar werd ook ontdekt dat het dak vol kleine putjes zat, waarschijnlijk een gevolg van het feit dat er jarenlang spullen in kratten en kistjes op het dak gestapeld waren. Aangezien het dak tamelijk groot is, betekende dit een flinke klus voor de strakmakers in de spuiterij.

Na rijp beraad hadden Roel en zijn vrouw Franca de nieuwe kleur voor de MS 68 ook uitgezocht, het zou een lichtgele kleur worden. Geen crème, geen beige, maar zeer lichtgeel. Omdat de auto geheel gedemonteerd was werd er voor een uni-kleur gekozen. De verschillende onderdelen hoeven dan niet in één run gespoten te worden, zoals bij een metallic kleur. Bij het spuiten werden ook de kleine delen niet vergeten, zo zijn ook de motorkapveren en scharnieren gespoten.

Een nieuw hart

De motor uit de Crown werd verruild voor een nieuwer exemplaar uit een MS 85, ook dit is een 4M motor, maar verschilt met de originele motor uit de MS 68 door een iets ander kleppendeksel. Het deksel van de nieuwere 4M is iets vierkanter. Het nieuwe hart voor de MS 68 verkeerde in goede staat, althans afgaande op het motorgeluid. Het blok liep erg mooi en heeft alleen de nodige technische en cosmetische aanpassingen ondergaan. Helaas begon deze klus met een kleine tegenslag, want het uitlaatspruitstuk blijkt gescheurd te zijn. Deze herstelklus wordt door Roel zelf uitgevoerd, de revisie van de radiateur is uitbesteed aan de Radiatorenfabriek in Eindhoven. Het ‘nieuwe’ blok van de Crown werd inwendig gereinigd, de kleppen opnieuw ingeslepen en het blok werd voorzien van een frisse verflaag. Nadat het motorblok ingebouwd was, kon het blok voor het eerst gestart worden. Indachtig de spreekwoordelijke Toyota-betrouwbaarheid startte het blok bij de eerste poging. Hierna kon het grote opbouwen beginnen.

Opbouwen

Het opbouwen van een restauratieproject is mooi werk omdat je ziet dat er werk van je handen komt. Je kunt in kort tijdsbestek veel werk verzetten, maar anderzijds geldt ook dat een klein tegenvaller veel tijd kan kosten. In dit geval gaf een klein elektrisch euvel stof voor een paar avonden denkwerk : de koplampen werkten niet. Na een avond schema lezen werd het probleem verholpen en werkten de koplampen naar behoren. Ware het niet dat de knipperlichten nu niets meer deden. De oorzaak blijkt uiteindelijk een oude hoofdconnector te zijn waarin in het verleden kortsluiting was opgetreden.

Het interieur is nog niet helemaal ‘af’, de banken moeten nog bekleed worden en ook de hemelbekleding moet vernieuwd worden. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de hemel niet in een uitermate slechte staat verkeert, als buitenstaander was het me niet eens opgevallen. Wat wel opvalt, zijn de nieuwe Toyota-logo’s op de voorbank. Deze bank is namelijk niet de originele MS 68 bank, maar stamt uit een Toyota pick-up. Afgezien van de logo’s past deze bank perfect in de oude Crown.

Kijk en geniet

De restauratie van deze Crown is een megaklus geweest, maar het resultaat mag er zijn. De auto ziet er uit als nieuw, de imposante snoet met de markante motorkap is een echte koppendraaier. De achterkant van de auto is een geval apart, als geen Toyota-kenner bent, zul je nooit raden wat er nou weer voor je rijdt. Het interieur oogt op het eerste gezicht eenvoudig, maar voor de jaren zeventig was dit een tamelijk royale werkplek. Je zit vorstelijk op de brede voorbank en je kijkt uit op een dashboard dat rond de bestuurder is gevormd. Het instrumentarium heeft geen toerenteller, maar wel een groot uurwerk en een ampèremeter. Er is zelfs een verklikkerlichtje voor een defecte lamp. Aan alles is te zien dat de restauratie vakkundig en met een scherp oog voor detail is uitgevoerd. De sierdelen in de motorkap en de grille, de lampglaasjes en de sierlijsten, alles is als nieuw. Wat vooral indruk maakt, is de mooie loop van de zes-in-lijn. Het blok loopt uitermate constant, zonder kleine fluctuaties in toerental en met een mooie zachte brom. Als Roel de auto verrijdt voor de fotografie, is te horen dat de hele aandrijflijn uitermate stil en soepel zijn werk doet. De Crown heeft een aura van statigheid om zich heen, passend bij een topmodel van een autofabrikant. Kijk en geniet:

 

4 thoughts on “Koning van de weg – Toyota Crown 2600 MS 68

  1. Arnold het is een prachtig artikel geworden waar je trots op mag zijn, wij zijn dat zeker en natuurlijk een beetje bevooroordeeld
    als de volgende restauratie klaar is dan nemen we zeker contact op
    groeten Roel en Franca

    • Hallo Roel en Franka
      Het is inderdaad een pronkstuk geworden.
      Jullie hebben er ook flink wat tijd en energie in gestopt omdat te verwezelijken.
      Geniet er maar van.
      En Arnold heeft het mooi beschreven.

      groeten Theo

  2. Pingback: Duurtest Action ruitenwissers |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.