Tokyo Motor Show 2013

De Tokyo Motor Show zit er bijna op. Voor Carnold zat er geen reis naar Tokyo in, maar gelukkig hebben we de foto’s nog! De 43e TMS was er een voor het geschiedenisboekje, met name omdat de Japanse merken met de grote verassingen op de proppen kwamen.Nissan was de weken voorafgaand aan de beurs al druk aan het teasen. Het merk had ‘iets snels’ gebouwd dat op de TMS gepresenteerd zou worden. Japanese Nostalgic Car had recentelijk met Shiro Nakamura gesproken, en hij had een tipje van de sluier opgelicht. Maar dat tipje was erg klein, want alom sloegen Nissan-fans aan het gissen. Een nieuwe Silvia / 200 SX? Een nieuwe Datsun 510? De conceptcar voor de R36?

Toen tijdens de persdag de GT-R Nismo op het podium werd gereden, leek het mysterie ontrafeld:

Met dit monster deed Michael Krumm een rondje 7.08,679 (onboard video) en maakt de GT-R zijn naam als supercar-killer eens te meer waar. Maar hoe mooi, goed, fantastisch en grandioos de GT-R Nismo ook is, de grote verassing die Nissan-fans in extase bracht, waren de IDx-conceptcars. Met name de Amerikaanse liefhebbers van ‘J-tin’ kwamen woorden te kort, want de IDx is waar men vurig op hoopte; de re├»ncarnatie van de Datsun 510. Een achterwielaangedreven sportcoupe die weerwoord moet bieden aan de Toyota / Subaru / Scion drieling:

┬áNissan had nog ander leuk nieuws, Nismo heeft ook de March en Sentra onder handen genomen. Ik ben benieuwd wat de gevolgen zijn voor het prestatiepotentieel – ze zien er in elk geval veelbelovend uit:

Voor de Nissan-fans was er voldoende nieuws, maar ook Honda had een mooie conceptcar staan, de S660:

De vraag is wanneer de S660 in productie gaat, want deze auto is een doorontwikkeling van de EV-STER conceptcar die in 2011 werd getoond. En conceptcars die een vervolg krijgen, eindigen doorgaans in een productiemodel. Zoals de typenaam al doet vermoeden, heeft dit wagentje een motor met 660cc slagvolume, uiteraard om aan het Japanse belastingstelsel voor motorvoertuigen te voldoen als Kei Jidosha – met alle voordelen van dien. Voor de exportversies zou Honda een 1000cc motor overwegen. Laat maar komen!

Een andere conceptcar van Honda die maar door blijft evolueren is de NSX. Ik vind ’t nog eeuwig zonde dat de V10-versie met de transaxle-configuratie het niet gehaald heeft (luister hier maar eens…), maar gelukkig is Honda teruggekomen op het besluit om geen opvolger van de oer-NSX te bouwen. Het prototype ziet er erg productieklaar uit, je vraagt je af waarom we zolang moeten wachten om de NSX eindelijk eens in definitieve trim te zien:

Tot zover deel 1, binnenkort meer in deel 2!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *