Rijtest Infiniti Q50S 3.0t – Skyline meets GT-R

Infiniti_Q50S_3.0t_1In 2007 werd de Nissan Skyline ontdaan van de typebenaming GT-R, en daarmee luidde Nissan het einde van een iconisch model in. Althans, dat was de vrees onder liefhebbers. De GT-R werd een op zichzelf staand model dat inmiddels net zo roemrucht is als zijn voorgangers. En de Skyline? Die ging verder onder modelcode V35 en leverde gelukkig geen grammetje rijplezier in. Intussen zijn we bij de V37 terechtgekomen, beter bekend als de Infiniti Q50, en op de thuismarkt als Skyline. Vorig jaar introduceerde Infiniti de VR30DDTT, een nieuwe 3.0 V6 met twee turbo’s die de good old VQ37VHR opvolgt in de Q50. De nieuweling levert maar liefst 405 pk en na een week rijden in de Q50 3.0t kan ik niets anders dan concluderen dat deze Infiniti Q50 het verlies van de Skyline GT-R helemaal goed maakt.

Laten we de nieuwe motor eens onder de technische loep nemen. Om te beginnen is er een sterke overeenkomst met de motor uit de R35 GT-R, Nissan geeft de motorcode VR mee aan het nieuwe motorblok. In de GT-R vinden we de VR38DETT. Op grond van de motorcode kun je terecht concluderen dat er technische overeenkomsten zijn. Maar verschillen zijn er ook. Zo zijn de behuizingen van de beide turbo’s ingegoten aan het uitlaatspruitstuk, iets dat de VR38 niet heeft, en dat in het geval van de VR30 zorgt voor een veel snelle turborespons. Een ander belangrijk verschil is de directe injectie op de VR30 en de watergekoelde intercoolers bovenop de inlaatspruitstukken. Er loopt een complex koelwaterleidingwerk over het motorblok om de thermische huishouding op orde te houden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het aantal radiateurdoppen dat je onder de motorkap vindt.

SAM_2249Ruimte voor meer vermogen, ook leverbaar met minder vermogen

Nissan is ondertussen druk aan de gang met de R36 en naar alle waarschijnlijkheid (het is nagenoeg zeker) wordt dat een hybride. Grote kans dat we ook de VR30 daar onder de motorkap terugvinden, zij het met meer vermogen, en dankzij de hybridetechniek een systeemvermogen dat ergens tussen 600 en 700 pk zal liggen. Als je de sierplaat van het motorblok verwijdert, dan zie je dat Nissan veel ruimte heeft gelaten voor aanpassingen. De aansluitingen van het kunststof inlaattraject op de cilinderkoppen ogen bijna iel, zoveel groter zijn de aansluitingen op de cilinderkop. Hier zit genoeg ‘vlees’ om de inlaatpoorten in diameter te verdubbelen. Carnold wacht met spanning af wat de R36 gaat brengen. Overigens, de VR30 is ook leverbaar in een 300pk versie, deze heeft enkele mechanische verschillen met de 400 pk versie en is helaas niet leverbaar in Europa. Helaas? Ja, want met 300 pk is de Infiniti Q50 ook nog altijd een zeer begeerlijke auto.

Infiniti_Q50S_3.0t_16405 pk voor 65 mille

De Infiniti Q50 3.0t staat vanaf € 65.790 in de prijslijst. Dat is met grote afstand de goedkoopste auto met 400 pk die je kunt kopen. Infiniti doet niet flauw met uitrusting: de 3.0t is altijd een Sport-uitvoering met verlaagd onderstel, Direct Adaptive Steering 2.0, Digital Dynamic suspension, 19 inch lichtmetaal (245/40), aangepaste remmerij. Noem het maar op, en het zit er op. De gereden auto is een Sport Tech, die heeft als extra Intelligente koplampen (bochtverlichting, automatisch grootlicht), DAB audio en de bekende Around View Monitor. Deze uitvoering kost € 71.530. Naast een nieuwe motor heeft Infiniti ook de nieuwste versie van Direct Adaptive Steering (DAS) en nieuwe adaptieve schokdempers op de 3.0t gemonteerd.

Infiniti_Q50S_3.0t_2Geloof niet alles wat je leest over DAS

Het is niet de eerste keer dat ik met DAS rijd en wat mij betreft is het systeem lang zo slecht niet als de mainstream autobladen willen doen geloven, integendeel. Dat de communicatie, zeg maar de feeling, met de auto verloren gaat door het ontbreken van een mechanische stuurverbinding is maar ten dele waar, en in de dagelijkse praktijk allesbehalve een gemis. Direct Adaptive Steering biedt een veel snellere stuurrespons en stelt je in staat om de Q50 heel nauwkeurig te plaatsen, ook wanneer je het volledige motorvermogen van de 3.0t aanspreekt. DAS wordt niet gehinderd door de wielbewegingen en de last op het contactvlak, de Q50 volgt direct de input van het stuurwiel, en daar zit de winst van de drive-by-wire besturing. Omdat de Q50 op Nissan’s Front Midship (FM) platform staat, heb je een zeer puik onderstel tot je beschikking. In de Normal mode staan de schokdempers niet op scherp en rijdt de VR30 vooral op koppel, geholpen door beide turbo’s. Het onderstel is stevig, maar zeker niet oncomfortabel. De motor valt daarbij op door zijn auditieve afwezigheid. Ergens uit het vooronder klinkt een smeuïge brom, maar de bak schakelt vroeg op om rust in de auto te houden. Je kunt heerlijk cruisen met de 3.0t, of in groot comfort lange afstanden afleggen.

Infiniti_Q50S_3.0t_18Knock, knock, who’s there? It’s GT-R!

Het wordt een ander verhaal als je de Sport of Sport+ modus selecteert. De schokdempers spannen zich aan en je merkt dat de koets van de Q50 zeer stijf is. In het inlaat- en uitlaattraject gaan een paar kleppen open en het motorgeluid is nadrukkelijker aanwezig, zowel in als buiten de auto. Hier komt een belangrijk pluspunt van DAS om de hoek kijken: de besturing krijgt voelbaar meer gewicht, maar ook de ratio tussen stuurwielinput en wieluitslag verandert. Het geheel wordt directer en de Q50 reageert onherroepelijk als het stuurwiel een graadje verdraaid wordt. De familieband met de GT-R en G37 is onmiskenbaar. Maar het mooiste moet nog komen: het motorgeluid komt straight outta GT-R. Boven de 3.500 toeren zwelt het volume aan en is het motorgeluid qua intonatie amper te onderscheiden van de VR38. Infiniti / Nissan verdient alle lof voor het motorkarakter van de VR30: voor een rustige rijstijl kan de V6 bogen op een zee aan koppel (475 Nm tussen 1.600 en 5.200 toeren), maar als het op accelereren aankomt, laat het motormanagement het blok toeren maken dat het een lust is. Bij 6.400 toeren piekt het vermogen op 298 kW / 405 pk, in beide sportmodi laat de versnellingsbak het motorblok heerlijk toeren maken, met een geweldig geluid als traktatie.

Infiniti_Q50S_3.0t_3Onthutsend gemak

Wat je in die klinische cijfers niet leest, is het geweldige sprintvermogen en de enorme trekkracht van de 3.0t. Het is ongelofelijk waartoe de Infiniti Q50 3.0t in staat is. Vanuit stilstand kost het nog geen 10 seconden om hoogst illegale snelheden te bereiken. De standaardsprint wordt in 5,1 seconden gedaan, maar als de omstandigheden meezitten valt daar nog wel een paar tienden van af te snoepen. Op de snelweg is het simpelweg uitkijken met 405 pk. Even een inhaalsprintje inzetten leidt er vaak toe dat je zomaar boven de 160 kilometer per uur rijdt. Uiteraard stond de teststrecke Oostelijk van het Nederlands grensgebied op het programma. De Q50 maakt daar zo gemakkelijk snelheid dat het lastig is om dit onder woorden te brengen. Het is simpelweg onthutsend hoe lichtzinnig de 3.0t omspringt met lucht- en rolweerstand. De naald van de snelheidsmeter beweegt zich in het snelheidsgebied tussen de 160 en 260 kilometer per uur net zo makkelijk over de schaalverdeling als tussen de 60 en 160 kilometer per uur. De topsnelheid is volgens de fabrieksopgave begrensd op 250 kilometer per uur, maar de datalogger liet pieken tot 260 kilometer per uur zien.

Infiniti_Q50S_3.0t_12

Geradeauslauf und kurvenstabilität op de Duitse snelweg

Door het motorische geweld zou je de onderstelkwaliteiten bijna vergeten. Het verbeterde onderstel met de actieve schokdempers is minstens zo belangrijk als de nieuwe motor. Het FM-platform biedt onder alle omstandigheden veel rust in de carrosserie. Ook bij snelheden die riant boven de 200 kilometer per uur liggen, blijft het koetswerk rustig en uitermate stabiel. Flauwe bochten in de Autobahn kunnen op hoge snelheden wel eens voor spannende ogenblikken zorgen, maar de vering en demping zorgen ervoor dat de Q50 rustig blijft en met groot gemak te controleren is. Ook hier doet DAS een duit in het zakje: het systeem kan honderden minieme stuurcorrecties maken waardoor de Q50 een ongekende rechtuitstabiliteit heeft, maar ook grote stuurprecisie biedt bij 200+.

Infiniti_Q50S_3.0t_4Toch nog iets te wensen

De combinatie van motor, onderstel en besturing maken de Q50 uniek. Uniek omdat je nergens anders voor 65 mille ruim 400 pk koopt met zo’n complete uitrusting. Uniek ook vanwege de eigenzinnige techniek die het motorvermogen en de capaciteiten van het onderstel op een veilige manier ontsluiten, ook voor minder ervaren bestuurders. En uniek omdat het de ware stuurman niet zal teleurstellen, ondanks hetgeen de zelfbenoemde driving gods in de media beweren. Als puntje bij paaltje komt, biedt DAS een ongeëvenaarde stuurprecisie en –respons, en daar heb je zowel op de openbare weg als op het circuit meer aan. Tenminste, als je van mooie lijnen rijden houdt. Driften? Dat is niet z’n ding. Dat komt ook doordat Infiniti een open differentiëel monteert. Daar had Carnold toch liever een LSD gezien. Of nog liever vierwielaandrijving. Maar helaas, dat zit er niet in voor de Europese markt. De Q50 Hybrid is wel met AWD leverbaar, en het zou voor de 3.0t ook een aanwinst zijn. Daarmee zou de Skyline GT-R weer terug van weggeweest zijn, maar helaas, we kunnen alleen maar hopen. Nou ja, hebben we ondanks alle verwennerij van de Infiniti Q50 3.0t toch nog iets om te wensen.

Infiniti Q50S 3.0t 3
18 item(s) « 2 van 18 »

 

One thought on “Rijtest Infiniti Q50S 3.0t – Skyline meets GT-R

  1. Pingback: Rijtest Infiniti Q60 2.0t - Streelt de zintuigen - Carnold.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *