Rijtest Hyundai Ioniq Electric – Van vaandeldrager tot vlaggenschip

Rijtest Hyundai Ioniq Electric – Van vaandeldrager tot vlaggenschip

6 januari 2021 0 Door Arnold

De Hyundai Ioniq was ten tijde van zijn introductie uniek: als enige model was de Ioniq leverbaar met een hybride én een elektrische aandrijflijn. Niet eerder was een platform geschikt voor een (min of meer) conventionele aandrijflijn en een accupakket. De Ioniq Electric was al geen halfbakken EV, en na de midlife update van 2020 is de Ioniq Electric een volwaardig EV alternatief voor de modale automobilist.

De Ioniq laat eens te meer zien welke ontwikkelingssprongen de EV momenteel doormaakt. Bij de introductie had de Ioniq Electric een 28 kWh accupakket, goed voor een maximale range van 200 kilometer. Met de recente update groeide de accucapaciteit tot 38 kWh en is een range van ruim 300 kilometer haalbaar, in de praktijk scheelt dat een slok op een borrel.

De Ioniq Electric onderscheidt zich van de Hybrid’s door een afwijkende vormgeving van het interieur en exterieur. Het eerste dat opvalt is de dichte grille waarin twee afsluitbare openingen zitten, deze openen als er koellucht in de motorruimte gewenst is. Hyundai heeft de laadstekker aangebracht onder de tankklep, wat mij betreft is dit de ideale positie. Met een laadstekker in de grille / neus moet je altijd achteruit wegrijden van de laadplek, met de laadstekker op de achterzijde rijd je altijd vooruit weg, dat is een stuk overzichtelijker en veiliger. De Ioniq Electric herken je eveneens aan de fraaie lichtmetalen velgen.

Het interieur van de Electric is ook afwijkend, bij de hybrids loopt de middenconsole door in het dashboard, bij de Electric is de console tussen de voorstoelen vrijstaand. De Prius 2 had ook iets dergelijks, het geeft een heel ruimtelijk gevoel. Ook is de selectiehendel van de transmissie bij de Electric vervangen door drukknoppen. Het middelste deel van het dashboard werd voor alle Ioniqs opnieuw ontworpen: het bedieningspaneel van de verwarming en het infotainment zijn in één cluster ondergebracht waardoor het optisch een geheel vormt. In tegenstelling tot de hybrids heeft de Electric geen gescheiden klimaatregeling, wel is er de mogelijkheid om Driver Only te kiezen, zodat niet het volledige interieur opwarmt.

Pagina's: 1 2 3