Nismo nieuws

7 oktober 2014 Uit Door Arnold

Nissan_Pulsar_Nismo_3Met enige bombarie werd vorige week het doek van de Nissan Pulsar Nismo getrokken, de onthulling die je wist dat zou komen (vrij naar het koningslied), maar waar Nissan tot op het laatst geheimzinnig bleef doen. Enfin, hier is ‘ie dan; de Nissan Pulsar Nismo Concept. Officieel nog een concept-car, maar wij weten wel beter…Laten we wel wezen, Nissan heeft verrassend weinig tijd nodig gehad om de Pulsar te ontwikkelen, en de concurrentie onder de C-segment hatchbacks liegt er niet om. Reden te meer om grondig te werk te gaan voordat de Pulsar Nismo definitief gelanceerd wordt. Nissan houdt de kaken stevig op elkaar wat betreft de motorisering, maar de geruchtenmolen ronkt dat het een lieve lust is. Naar verluidt is de MR18DDT de meest plausibele kandidaat, maar dat is koffiedik kijken. Dat geldt gelukkig niet langer voor het uiterlijk, en gelukkig hebben we een serie mooie (detail)foto’s van de Nissan Pulsar Nismo:

Nismo heeft geen enkel plaatdeel onberoerd gelaten, overal zie je kleine en grote wijzigingen ten opzichte van de standaard Pulsar. Waar de andere Nismo-modellen vooral in de kleur wit gepresenteerd worden, is de Pulsar Nismo voor de verandering in een zijdeglans grijs metallic gespoten. De voorbumper is voorzien van Nismo’s voornaamste stylingkenmerk: de getrapte voorspoiler met rode bies.

De luchtinlaten in de voorbumper voeren lucht naar de remschijven in de 19-inch velgen, de Pulsar Nismo staat op 235/35 R19 banden. In de achterbumper is een diffuser-achtig element opgenomen, met daarin twee centrale uitlaatmonden. De rode binnenkant van de uitlaatmonden is een mooie vondst. Op het kofferdeksel monteert Nismo een koolstofvezel achterspoiler. Een ander afwijkend detail zijn de donkere elementen in de achterlichtunits, die bij de reguliere Pulsars wit van kleur zijn. Zoals gezegd ontbreken veel technische details nog, maar Nissan zegt deze binnenkort bekend te maken.

 370Z Nismo

Ook de 370Z Nismo is onder handen genomen. De topversie van de Z kreeg een volledig nieuw ontworpen voorbumper met een grotere luchtinlaat en extra luchtinlaten voor de remmen. De koplampen zijn tegenwoordig gevat in donkere clusters, en de Nismo-bies in de spoiler is nadrukkelijker aanwezig. Ook de spiegels en sideskirts zijn opnieuw ontworpen. Door deze optische finetuning is de road presence van de 370Z Nismo nog meer toegenomen.

De stoelen van de 370Z Nismo werden door Nismo grondig onder de loep genomen. Ze zijn gebaseerd op de Recaro Sportster, maar Nismo heeft het buizenframe vervangen door een kunststof schaal waardoor de stoel stijver en lichter werd. Ze zijn bekleed met rood /zwart leer en Alcantara, evenals het stuurwiel.

GT-R Nismo

Hoe fijn de Pulsar en 370Z Nismo ook zijn, we bewaren het lekkerste voor het laatst: De GT-R Nismo. De eerste versies worden deze maand uitgeleverd aan hun gelukkige eigenaren. Maar laten we beginnen met de foto’s:

De kern van de GT-R Nismo (en natuurlijk elke andere GT-R) is de machtige VR38DETT. In de Nismo-versie levert het blok een ontzagwekkende 591 pk en 652 Nm koppel. Dit komt voor een belangrijk deel op het conto van twee grotere turbo’s zoals Nismo die in de GT3 racerij toepast. Daarnaast monteert Nismo een brandstofpomp met een hogere capaciteit en krijgt iedere cilinder zijn eigen geüpgrade bobine.

De demping komt voor rekening van Bilstein DampTronic dempers, deze houden de wielen onder de meeste extremen omstandigheden aan de grond. De bestuurder kan kiezen uit drie voorgeprogrammeerde instellingen: Comfort, Normal en R, net als bij de reguliere GT-R. In het geval van de Nismo is het allemaal een tandje steviger, maar dat geldt overigens ook voor de Track Pack versies kan ik uit eigen ervaring melden. De GT-R Nismo rolt op speciaal ontwikkelde Dunlop banden: 255/40 voor en 285/34 achter.

De carrosserie werd door Nismo sterk onder handen genomen, vooral op het gebied van las- en lijmverbindingen heeft Nismo de nodige verbeteringen aangebracht. Hierdoor is de carrosseriestijfheid nog verder verbeterd. Ook kreeg de GT-R een custom bodykit, die vooral op hogere snelheden uitwerking heeft. In de eerste plaats is de luchtweerstand verlaagd tot 0,26 Cd, maar echt noemenswaardig is de toename in downforce: bij 300 kilometer per uur is de neerwaartse kracht met 100 kilo toegenoemen.
Kopers kunnen kiezen uit vier kleuren: behalve Brilliant White Pearl, Meteor Flake Pearl Black en Ultimate Metallic Silver is er ook de kleur Dark Matte Grey, die speciaal aan de Nissan GT-R Nismo is voorbehouden. Het ontwerp van de zwarte zesspaakswielen is geïnspireerd op de wielen van de Nissan GT-R die deelneemt aan de races in de GT500- en de Super GT-klasse.