De paden op, de lanen in met Subaru

Subaru_XVZeg boxermotor, zeg vierwielaandrijving en iedereen weet dat je het over Subaru hebt. De voordelen zijn legio, vooral wanneer je in de bergen woont, met een caravan rijdt, er ’s winters altijd sneeuw ligt en wanneer je van een lekker potje sturen houdt. Tel daar bij op dat Subaru’s onbeschrijfelijk degelijk en betrouwbaar zijn, en je hebt een verkoopknaller. Aldus de theorie, want in Nederland hebben we geen bergen, valt er ’s winters amper sneeuw en bovendien wonen er Nederlanders in Nederland. En als die redeneren altijd in het voordeel van hun portemonnee, en vinden vierwielaandrijving niet nodig. Dat is niet altijd slim, zo bewijst Subaru.

Subaru organiseerde op 26 mei een dag voor de pers om kennis te maken met de Subaru modellen en om de voordelen van hun eigenzinnige techniek te tonen. Carnold was aanwezig om kennis te maken met de nieuwe Outback met EyeSight, en om met het complete modellengamma te rijden. Uiteraard ben ik niet onbekend met Subaru, ik heb goede herinneringen aan de WRX STi, de BRZ en niet te vergeten de geweldige XT. Voor de gelegenheid had Subaru diverse testopstellingen op het testterrein van de Politieacademie in Lelystad uitgezet. In elke opstelling stonden de voordelen van de boxermotor en vierwielaandrijving centraal.

Subaru_LineupStof tot nadenken

Productspecialist Victor Backus van Subaru Benelux memoreerde in zijn welkomstwoord aan het verkoopsucces van Subaru in 2014: maar liefst 914.000 auto’s verkocht het merk wereldwijd. Dit jaar hoopt Subaru 940.000 auto’s te verkopen. In Europa werden er 56.000 Subaru’s aan de man (m/v) gebracht, waarvan het overgrote deel in de Alpenlanden (Oostenrijk en Zwitserland). Subaru heeft in totaal 14 miljoen auto’s met All Wheel Drive gebouwd, en 15 miljoen boxermotoren. Stof tot nadenken voor de fabrikanten uit Ingolstadt en Zuffenhausen. Momenteel bouwt Subaru 70.000 AWD’s per maand.

Offroad met de instapper

Carnold trapte de dag af met het offroad-parcours in de instapper van Subaru, de XV 1.6 Lineartronic. Vierwielaandrijving komt eerst en vooral van pas bij het offroaden en Subaru wil laten zien dat ook het meest bescheiden model zijn mannetje staat in het terrein. Het terrein van de politieacademie beschikt over een prachtig stukje bos met zandpaden en onmogelijk steile hellingen. Tezamen met de instructeur en een andere genodigde rijd ik met de XV richting het oefenterrein. ‘Dan gaan we hier rechts’ klinkt het vanuit de bijrijdersstoel. Met licht verbazing kijk ik naar het pad dat de instructeur aanwijst, want A): de sporen in het zandpad zijn wel erg diep, en B): de helling is wel heel erg steil. Maar goed, de instructeur zegt het, dus als we stranden, was ik mijn handen in onschuld.

Subaru_XV_2Met een beetje schwung rijd ik de helling op, en tot verbazing van mezelf en mijn passagier rijdt de XV zonder moeite omhoog. Al wat ik verwacht had, dit niet. Met beleid rijden we een soortgelijke helling af, zonder drama en zonder ingrijpen van het ABS of ESP. Meteen daarna volgt een haakse bocht waarbij de XV met zijn snoet door het struikgewas moet. Ik hoor geen krakende bumpers, de XV komt niet met zijn buik op de grond te liggen en wederom rijden we doodgemoedereerd een idioot steile helling op. Alsof het niets is. Ik weet dat de wielen moeten zoeken naar tractie, maar daarvan is in de auto niets te merken: geen geluiden vanuit het onderstel of de aandrijflijn, hooguit het getik van het ESP dat met remingrepen de aandrijfkrachten terugkaatsen naar het differentieel, zodat het wiel met tractie zoveel mogelijk blijft draaien.

Kennismaken met EyeSight

De volgende proef is mijn eerste kennismaking met EyeSight in de nieuwe Outback. Met een vaart van 35 kilometer per uur rijden we op een barrière af, op 20 meter van de barrière staan twee pionnen ten teken dat we daar het gas moeten loslaten. Vanaf daar mag ik niets doen, behalve het stuur vasthouden. Uit ervaring weet ik dat het zeer lastig is om op die momenten het rempedaal te negeren. Maar goed, het is een Subaru, dus what can possibly go wrong? De Outback maakt makkelijk vaart en op het aangegeven punt laat ik het gas los. EyeSight heeft intussen het stilstaande object op de korrel en begint indringend te piepen, en een waarschuwing in het display waarschuwt voor het onheil. Ik doe niets en vrijwel meteen begint de Outback te remmen. Een fractie van een seconde later heb ik nog steeds niet geremd en is de vrije afstand nog maar tien meter. EyeSight twijfelt geen moment en gaat vol in de ankers en houdt de remdruk vast. Daar staan we dan, voor mijn gevoel op tien centimeter van de barriere. We stappen uit om de vrije ruimte te controleren: ruim één meter. Hoewel ik soortgelijke systemen ken van andere merken, ben ik onder de indruk. Want dergelijke systemen lukt het eigenlijk nooit om meer dan een halve meter afstand te houden, maar EyeSight doet doodleuk het dubbele.

Subaru_2Tractie is alles: daarom AWD

Dat vierwielaandrijving onder normale omstandigheden een veiligheidsvoordeel biedt, toont de uitwijkproef aan. We hebben een XV 1.6 Intro, een prachtig stuk asfalt en fijn Hollands lenteweer. Stevie Wonder in een aftandse Kever met versleten schokdempers op gladde banden zou hier nog geen brokken kunnen maken, dus waarom zou je je goeie geld uitgeven aan een splinternieuwe Subaru XV onder deze omstandigheden? Wel, voor ons is met pionnen een rijbaan met een chicane opgesteld. Samen met de instructeur rijden we door de opstelling, met 40 kilometer per uur. Potdorie, die ‘rijstrook’ is niet erg breed, en ik moet snel sturen om geen pionnen te raken.

Subaru_XV_SlalomDe tweede poging doen we met 60 kilometer per uur, en het begint me te dagen. Als ik door de chicane wil zonder pionnen om te rijden, dan moet ik de XV strak op koers houden. En dat betekent: gas erop houden, zodat alle wielen grip houden en de dappere XV op koers blijft. Hierbij is het lage zwaartepunt doorslaggevend: de boxermotor speelt hier een cruciale rol. Messcherp laat de XV zich met volgas door de chicane sturen. Zelfs bij 70 kilometer per uur is de XV volledig controleerbaar. En dan besef je dat een dergelijke uitwijkmanoeuvre niet ongewoon is op de Nederlandse wegen, zelfs op 60 kilometer wegen. Even geen voorrang krijgen bij een kruising, een invoeger die niet oplet, lading die van een aanhanger valt. Met vierwielaandrijving heb je optimale tractie en dankzij het lage zwaartepunt van de boxermotor blijft de XV uitermate stabiel bij een dergelijke manoeuvre. Stevie zou hier in zijn Kever een flinke hit hebben.

Slalomkoning Carnold?

De voordelen van AWD en de boxermotor worden nog duidelijker op de slalomproef op nat wegdek. Voor de gelegenheid had Subaru er een kleine competitie van gemaakt. Ik heb de proef drie keer gereden: een keer oefenen, twee keer een tijd zetten. Meer nog dan bij de uitwijkproef voel je hier het lage zwaartepunt, hoewel de XV hoger is dan de doorsnee C-segmenter. In de keerlus glijdt de XV controleerbaar over alle wielen naar buiten, het bekende all wheel drive oversteer, maar de stuurprecisie gaat niet verloren. Zodra de tractie hervonden is, laat de XV zich secuur door de pionnen sturen. Mijn beste tijd? 13 seconden, oftewel best of te rest. Maar Carnold is een goed verliezer, want de nummer één deed de slalom in 12 seconden, en dat zegt ook iets over de kwaliteiten van de XV.

Subaru_XV_1Tractie op gladde ondergrond: ESP een AWD een dynamisch duo

Tot slot konden we op ‘sneeuw’ rijden. En bij gebrek aan sneeuw mochten we de ‘gladde baan’ op het terrein gebruiken: met een snelheid van 30 kilometer per uur rijden we de epoxybaan op als ineens rode ledjes in het wegdek gaan branden. In deze fictieve muur blijft echter een ‘opening’ over waar we de XV doorheen moeten rijden. Het ABS en ESP kunnen volop aan de bak, en de kunst is om te blijven remmen terwijl je stuurt. Erg moeilijk is het aanvankelijk niet, pas als de snelheid verhoogd wordt naar 40 kilometer per uur voel ik hoe belangrijk het is om je snelheid aan te passen op glad wegdek. Toch laat het AWD zijn kunstje zien: met behulp van het ESP blijft de XV in de richting rijden die ik wil. Bij de overgang van de epoxybaan op asfalt past het ESP zich razendsnel aan op de hervonden grip.

Subaru_OutbackBinnenkort in de test…

Zeker in combinatie met de testritten met de Forester Diesel Lineartronic en de BRZ op de openbare weg was dit een geslaagd evenement. De voordelen van AWD en de boxermotor zijn legio, en het valt Subaru te prijzen dat ze volharden in deze technische merkwaarden. Reden voor Carnold om binnenkort de vernieuwde XV en de nieuwe Outback uitgebreid te gaan testen, dus houd Carnold.nl in de gaten!

Fotocredits: Bas Fransen en Wim Neijmeijer

3 thoughts on “De paden op, de lanen in met Subaru

  1. Pingback: Bergopwaarts met Subaru - Carnold.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.