Autosalon van Genève – Honda – Type R tijd!

Civic Type RAls er een merk volhardt in zijn merkwaarden, dan is het Honda wel, en dat is op de stand in Genève goed te zien. De Honda NSX beleeft er zijn wereldpremière en ein-de-lijk zien we de definitieve versie van de Civic Type R. En die wast de concurrentie flink de oren. Want de belangrijkste vraag is of de Type R het record voor voorwielaandrijvers op de Nürburgring op zijn naam kan schrijven. Maar Honda heeft het antwoord al klaar. Aanschouw de Ring-ronde van de Honda Civic Type R:

Een rondje 7:50’63” is een ronderecord, maar dat is niet het enige record dat de Civic Type R op zijn naam heeft geschreven. Ook de topsnelheid van 270 kilometer per uur is de hoogste voor een productieversie van een voorwielaangedreven auto. Om alle snelheid af te schudden is de Type R voorzien van Brembo remmen, die zijn gehuisvest in de 19-inch velgen.

Civic Type RHet is de eerste Type R die een turbomotor heeft, de tweeliter viercilinder levert 310 pk bij 6.500 toeren en heeft een koppel van 400 Nm van 2.500 toeren. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u raffelt de Civic in 5,7 af. Het rode gebied op de toerenteller begint bij 7.000, een stuk(je) lager dan we van de good old VTEC Type-R’s gewend zijn.

Civic Type RHet interieur ademt sportiviteit, de bekleding is uitgevoerd in zwart / rood suède-achtige stof met rode stiksels. De voorstoelen vormen zich om het bovenlichaam van de inzittenden, om maximale ondersteuning tegen dwarskrachten te bieden. Nieuw is de +R knop waarmee de afstemming van het onderstel en de aandrijflijn ingesteld kunnen worden. In de +R modus reageert de motor directer, de focus verschuift van koppel naar vermogen waardoor de Civic een bijtgraag racemonster wordt. Tegelijkertijd wordt de stuurbekrachtiging afgebouwd en wordt de overbrenging een stuk directer. De demping van de ingaande slag van de schokdempers wordt met 30% verstevigd waardoor de auto strakker op de weg komt te liggen.

Civic Type RNieuw voor de Type R is het GT Pack. Dit pakket voegt luxe en uiterlijke verfraaiïng aan de Type R toe. Het pakket omvat de rode accenten op het exterieur en de nodige luxe voor de inzittenden, zoals een multimedia- navigatiesysteem, dual zone climate control en Honda’s Advanced Driver Assist. Inmiddels heeft Honda ook een prijskaartje op de Civic Type R geplakt: € 44.390. De meerprijs voor het GT Pack is nog niet bekend.

NSX

Zoals gezegd is de Civic Type R niet de enige primeur op de Honda stand, de NSX werd voor het eerst in de Honda-gedaante getoond. Badge-engineering op zijn mooist:

FCV

In Tokyo toonde Honda vorig jaar de conceptversie van de FCV, de Honda Fuel Cell Vehicle maakt in Genève zijn Europese debuut. Honda is de tweede grote fabrikant die meer heil ziet in waterstofvoertuigen dan elektrische. De productieversie van de FCV staat op de planning voor 2016, deze conceptversie staat dus a heel dicht bij de FCV die we in Amerika en Europa in de loop van 2017 op de weg kunnen tegenkomen.

Jazz

In Genève kunnen we voor het eerst de nieuwe Jazz in levenden lijven zien, daarom ook een paar kiekjes van de beursvloer voor Honda’s benjamin:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *